måndag 7 april 2014

Våra grillar del 2


Ja då kommer vi tillbaka till serien om "våra grillar". Som jag sa senast så kommer jag här presentera en grill som jag bara hade i tre säsonger om jag minns rätt. Den är med andra ord nu historia och det var en grill som jag köpte när vi flyttade från våran lägenheten inne i stan till huset där vi nu bor.

Det var med den här grillen som jag började grilla mer frekvent och upptäckte hur mycket jag tyckte om grillningen som fenomen. Jag tror att det kan vara positivt att införskaffa sig en gasolgrill om man älskar att grilla för det blir faktiskt att man grillar oftare då det enbart tar fem minuter att få igång den.

Men om jag ska prata lite klarspråk så var det ingen bra grill! Jag underhöll den bra men det hjälpte inte. Den rostade sönder redan andra säsongen, då bytte jag ut flametaimers och ett par bärnnare för att efter tredje säsongen ge upp när själva skråvet totalt började falla i bitar, angripet av rost. Jag skyddade den såklart med överdrag och jag är medveten om att det inte är optimalt för en grill att stå direkt på gräsmattan då fukten gör att den kan rosta underifrån. Men det var ändå uppenbart att det var en skitgrill och här tänkte jag lista några saker som signalerar att det kan vara en grill med sämre egenskaper eller vad du ska tänka på när du väljer grill, det är ingen raketforskning utan bara sunt förnuft...
  • Priset: är den billig så är det oftast kvaliteten som har tummats på.
  • Vikten: ju lättare den väger desto tunnare plåt och större risk för skador.
  • Yta: Hur är plåten behandlad? Emaljerad = bra så länge emaljen inte får en skada, lackad = nja, obehandlad = nono, rostfritt = bra.
  • Varumärke: såklart viktigt! Men bara för att man köper ett kännt märke ska man inte vara säker på att det är en kanongrill, många tillvärkare har flera olika kvalitetsnivåer i sitt utbud.
  • Funktion: Har den bra funktioner, tillräcklig effekt, stabil konstruktion och bra material invändigt och utvändigt.
Så mitt tips till er som inte vet riktigt vad som är en bra grill eller inte. Åk inte bara till butiken och köp grisen i säcken eller knappa hem en på nätet utan att veta vad du får. Åk runt och kika på olika märken, klämm och känn på grillen, fråga vad personalen rekommenderar sök runt lite på nätet för att hitta kommenatarer och recensioner för det finns ju inget tråkigare än att ha en grill som står hemma och förfaller efter kort tid!

Då rekommenderar jag att man lägger lite extra pengar på att köpa en bra grill som håller många många år för dem finns! Det lönar sig i längden...


Där har ni lite tankar och ideer kring hur man ska undvika att ställa upp en bristfällig grill hemma i trädgården. Sedan är det ju också såklart viktigt hur man behandlar grillen hemma. Jag listar lite tips som förlänger grillens livslängd!
  • Använd grillöverdrag när den inte används.
  • Rengör grillen nogrannt vår och framförallt höst.
  • Underhållsrengör grillen vid varje grilltillfälle med borste.
  • Vinterförvara grillen inomhus i garage eller liknande.
  • Undvik att låta grillen stå direkt på gräsmattan.
Dem tipsen är egentligen det enda man behöver göra för att en grill ska må bra och hålla sig fräsch. Jag var inte nöjd med denna grillen men jag har en annan gasolgrill nu som jag är jättenöjd med! Den kommer jag presentera i del 3 av "våra grillar".

Ha en bra dag! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar