tisdag 3 juni 2014

Rådjurssadel


Min systers sambo är jägare och han har tidigare bjudit oss på bland annat vildsvin och rådjur. Jag älskar ju kött och det är alltid lite speciellt när man får smaka på gott kött som man normalt inte äter. För en tid sedan fick vi en rådjurssadel av honom och den lagades såklart till på grillen. Jag grillade den med omsorg och resultatet blev precis så bra som jag hade planerat!

Till detta rådjur så helgrillade vi också en bit strutsbiff. Det är ett väldigt mört kött som smakar helt ljuvligt men jag tycker faktiskt att rådjuret var kvällens höjdpunkt. Vid sidan av allt detta goda kött så gjorde vi en rättikagratäng, fylld portabellosvamp och jag vispade även ihop en smakrik whiskeysås. Massa godsaker och klicka på länkarna för att lotsas till recepten på alla dessa goda tillbehör...


Ja och hur grillade jag detta goda kött då?... Jag brukar att inte försöka "overdo it" när det kommer till fint kött. Felet som kanske många gör är att man blandar alldeles för smakrika rubs eller marinerar och glazear med diverse egengjorda eller färdigköpta sådana. Risken är att dessa tillsatta smaker tar över och att allt man grillar smakar precis likadant. Jag som älskar kött låter helt enkelt köttet smaka och är lite försiktig med tillsatta produkter. Jag använder oftast rena kryddor och rena vätskor vid grillning och vääldigt sällan färdiga produkter.

Helgrillad rådjurssadel:
  • 1 st rådjurssadel
  • 1 tsk rosmarin
  • 1 tsk timjan
  • salt & peppar
  • 1 tsk paprikapulver
  • 1 dl rött vin
  1. Preppa grillen med indirekt-tekniken. Dvs med dropplåt i mitten under grillgallret och med två stycken brikettzoner vid sidan om dropplåten. Tempraturen i grillen ska ligga mellan 120 - 180 grader. Ju lägre desto bättre men det är också en tidsfråga vilken tid du har på dig. Jag körde på ca 140 grader och det tog ca två timmar.
  2. Börja med att putsa köttet fritt från hinnor och senor. Smek sedan in köttet med alla kryddor och sedan är det bara att börja grilla. Pensla med jämna mellanrum av rödvinet.
  3. När köttets innertemp landar på ca 58 grader så kan du plocka av köttet och lägga detta i ett foliepaket och låta det vila innan servering. Under tiden i foliepaketet tempraturutjämnar köttet och stiger några grader i innertemp. Vid servering ska innertempen passerat 60 grader. Klart!
Strutsfilé:
  • Strutsfile i bit
  • salt & peppar
Strutsfilén grillade jag mot slutet av rådjurssadelns förlopp. Jag grillar den då en på direkt värme va 2 min på varje sida och lägger den sedan på indirekt värme tills innertempraturen landar på ca 52 grader och precis som rådjuret så lindar jag sedan in den i ett foliepaket och låter den vila 10 - 15 min innan servering och den har då snuddat vid 55 grader i innertemp i paketet. Skiva sedan upp köttet vid bordet. Ät och njut!

Det var det lilla jag hade idag och mitt tips till er grillare där ute är som jag sa tidigare, att var lite sparsam med alla tillsattser och lär känna råvaran. Ha en fin kväll! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar