onsdag 16 juli 2014

Kycklinggryta lagas såklart på grillen sommartid!


Varför gör man en kycklinggryta på grillen? Jo för att man kan, för att få laga mat ute i sommarvädret och för att det blir lite godare än inne på spisen. Mer om det längre fram i inlägget...


Nu börjar jag faktiskt komma in i semesterlunken litegrann. Det har nu varit skönt att slappa ett par dagar med grillning som den mest ansträngande sysslan men nu känner jag att det börjar bli dags att aktivera sig lite mer. Jag har ett par grejer som skall göras sedan har jag spontant idag dragit igång ett eget litet semesterprojekt som jag kommer pyssla med framöver, inget jag kommer avslöja nu men det kommer postas här på bloggen när det är färdigt! Så håll utkik...


Har ni en gammal gjutjärngryta, kastrull eller stekpanna så måste jag såklart tipsa er om att dem fungerar alldeles utmärkt på grillen. Jag lovar er att det imponerar på gästerna om du reder av en sås eller kokar tillbehören samtidigt som du grillar köttet. Sedan är det såklart roligt och även praktiskt att laga all mat på ett och samma ställe.


Jag gjorde ju som sagt en kycklinggryta med mycket smaker i. Det låter kanske spektakulärt men det är det egentligen inte. Tillagningssättet är i stort sett på samma vis som du gör inne i köket så mitt tips till er idag är helt enkelt att våga flytta ut köket i sommar för det finns inget bättre än att laga mat ute i friska luften!


Så här gjorde jag min kycklinggryta...

Kycklinggryta 6 - 8 port:

  • 1 kg kycklingfiléer
  • 2 st gula lökar
  • 2 st vitlöksklyftor
  • 600 g frysta wokgrönsaker, valfri sort
  • 200 g philadelphiaost
  • 2 msk konc kycklingfond
  • 3 msk soja
  • 1 - 2 msk thailänsk fisksås
  • 1 dl chilisås
  • 1 finhackad chili
  • 2 msk tomatpuré
  • ½ tsk stark gul curry
  • 2 - 3 tsk gul curry
  • 1 tsk paprikapulver
  • 1 tsk kebabkrydda
  • färska böngroddar
  • färska ärtskott
  • salt & peppar
  1. Börja med att förebereda grytan genom att fräsa hackad lök, hackad vitlök, hackad chili, tomatpuré och hälften av kryddorna i grytan med olja i botten tills löken mjuknat. Slå då på wokgrönsakerna, philadelphiaosten, fonden, sojan, fisksåsen och chilisåsen. 
  2. Flytta sedan ut till grillen som du förberett genom att lägga upp kålet i mitten av brikettgallret där du ställer grytan och låter den småputtra. Skiva upp kycklingen i stora bitar och gnid in dem med resterande hälften av kryddorna. Lägg kycklingbitarna ut efter kanterna i grillen där det då är lite svalare tempratur.
  3. När kycklingen är brynt och fått fin färg så lägger du ner bitarna i grytan och låter koka med. Smaka av grytan med salt och peppar. Avslutningsvis rör du ner färska ärtskott och färska böngroddar innan det är dags för servering! 
En maträtt med härligt aptitliga färger och smaker som passar dem flesta men är du lite känslig mot kryddstark mat så kryddar du såklart efter smak och tycke... 



Nu i skrivande stund så är det TV4as Grillmästarna på tvn, följer ni det? Jag tycker att det är ett riktigt bra program men det kan vara lite svårt att komma ihåg tv tiderna så här sommartid när man inte ser lika mycket på tv som på vintern. Vill ni titta ikapp på programmen så finns dem på http://www.tv4play.se/program/grillm%C3%A4starna.


Såhär såg min glöd ut denna kväll. En blandning av briketter och egenkolat kol som legat kvar sedan dagen innan då jag eldade vedträn. Avslutningsvis så påminner jag er såklart att klicka in på http://www.ica.se/recept/arets-grillmastare-2014/ och lägga eran röst på mitt bidrag till Årets grillmästare!

Ha en bra kväll på er! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar