söndag 6 juli 2014

Lax med fänkål, sotad citron & romsås


God kväll gott folk! Vilken härlig helg vi har haft det med grymt fint väder och massa god mat. Igår hade vi två gäster över på middag och jag grillade till ett helt magiskt fläskkött. Det köttet tänkte jag presentera för er under nästa vecka och istället göra plats för en fiskrätt som jag gjorde tidigare i veckan.


En riktigt bra komponerad rätt som jag hoppas ni testar om ni gillar fisk. Väldigt fräsch och snygg maträtt med många olika smaker som passar väldigt bra tillsammans.

Grillad lax med pepparrotstäcke 4 port:

  • 4 bitar laxfilé
  • 100 g philadelphiaost
  • riven pepparrot
  • salt & peppar
  1. Salta och peppra fisken på båda sidor. Bred sedan på ett lager philadelphiaost på varje filé och riv över valfri mängd pepparrot på varje bit. 
  2. Grilla sedan fisken på kalla sidan i en 50/50 uppläggning. Tempraturen i grillen bör ligga mellan 100 - 150 grader. Grilla fisken ca 20 min eller tills innertempraturen på fisken landar på 55 grader. Klart! 
  • Tips! Hur vet man att laxen är klar? Det är viktigt att laxen kommit upp en bit över 50 grader innan servering för att ta kål på bakterier som kan vara otrevliga. Antingen så använder du dig av en stektermometer eller så kan du använda dig av dina egna fingrar. Kläm då på fisken med tumme och pekfinger försiktigt, när du ser att fisken börjar "skiva" sig så är den klar, busenkelt! 



Samtidigt som fisken ligger och myser på kalla sidan av grillen så grillar du grönsakerna på direktvärme precis ovanför kolbädden. Fänkålen mår bra av att grillas länge för att den ska bli genomgrillad så den kan du börja med att grilla direkt och avslutningsvis kan du rulla över den på kalla sidan om den tar för mycket färg. Citronen kan du sota på ordentligt för att få fram en god sotad smak. Citron och lax är en grym kombination!

Romsåsen gör du enkelt genom att blanda ner stenbitsrom och finhackad rödlök i creme fraiche! Jag höftade lite men använde ca 2 dl creme fraiche, i burk stenbitsrom och ½ rödlök.


För lite extra rökighet använde jag mig av al-spån. Al passar till det mesta, inte minst fisk!


Det har ju varit grymt väder idag som sagt. Barnen har lämnat mig och Camilla idag för sol och bad tillsammans med mormor och morfar ute på ostkusten. Dem kommer hem först på Torsdag så vi kommer verkligen att få sakna ihjäl oss! När dem åkt iväg idag så tog jag och Camilla en riktig långpromenad i solskenet. Vi stannade till på en restaurang och käkade en supergod kebabsallad och efter det kikade vi på ett par finalmatcher i dalecarlia cup innan vi promenerade hem och drog igång grillen. En riktigt skön Söndag alltså. Hoppas ni har haft en härlig dag ni oxå!

         


Tävligen Årets grillmästare http://www.ica.se/recept/arets-grillmastare-2014/ rullar vidare och jag ligger numera på en ganska stabil andraplats. Men som sagt är det lång tid kvar och mycket kan såklart hända så jag behöver såklart just din röst för att hålla mig topp tre! Kom ihåg att rösta på mig varje dag Juli ut ;)

/Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar