måndag 21 juli 2014

Rullad kycklingfilé


Oj vilket väder vi har bjudits på dem senaste dagarna! Vi har faktiskt badat tre dagar på raken och där är också årets premiärdopp inräknat. Det är när man kan bada utan att frysa ihjäl som sommaren börjar tycker jag. Sen att det är så jävla varmt så man inte kan sova ordentligt på nätterna det behöver vi inte prata om :)

Vi grillar ju också på som vanligt och det är ju ganska fint att komma hem, ta sig en pilsner och starta grillen efter en dag på stranden! Det är ju nästan lite meditativt, eller iaf mysigt...


Grillning är ju mer poppis än någonsin men det känns ändå inte som det kommer upp i dem där extrema nivåerna just i dem sociala medierna, bloggar och hemsidor. Jag som hängt med ett par år tänker hela tiden att explosionen måste komma men den gör inte riktigt det. Jo, aktiviteten är stor men inte så extrem som den borde vara...

Jag tror det beror på att vi grabbar är lite dåliga på att dels koncumera och framförallt på att producera på nätet. Det är tjejerna bättre på men dem måste å andra sidan grilla för lite, dem skriver oftast om andra intressen. Men det finns ändå en del bloggar där ute, många av dem stora är tyvärr väldigt sponsrade och reklamiga även om det inte behöver vara dåligt. Sedan finns det såklart guldkorn där ute och har ni några tips så får ni gärna tipsa mig!


Jag ska också skriva hur jag gjorde denna kyckling som ni ser på bilderna såklart. Jag gjorde en improviserad variant på kycklingfilé där jag skar ut, bankade och rullade ihop filéerna med fyllning innan dem grillades. Resultatet blev bra och kycklingen fick en mör och mild smak i köttet. Smakerna från fyllningen sedan kompliterade rätten bra! Ibland ska man inte komplicera med för mycket ingredienser utan låta råvaran tala, även om man grillar...

Rullade kycklingfiléer med fyllning 4 port:

  • 4 st kycklingfiléer
  • cheddarost
  • 1 st grön spansk peppar
  • salt & peppar
  1. Dela kycklingen på mitten och banka ut den med kötthammare. Salta och peppra på båda sidor samt smek in kryddorna. Lägg sedan ett lager valfri cheddarost på varje utbankad filé och strö sedan över finhackad spansk peppar. Rulla sedan ihop filéerna och börja grilla. 
  2. Grilla sedan dessa på en medelhög värme på grillen 150 + grader på indirekt värme eller på kalla sidan i en 50/50 uppläggning. Dvs undvik att grilla den över direkt värme för att få den lika mör och fin som våran. Låt den ligga tills innertempraturen landar på 68 grader. Låt den vila en aning innan servering. Klart! 
Till denna kyckling valde vi att rosta blomkål på grillen och mixa ihop våran enkla bearnaisesås. Efter att ha förätit sig på alla dessa färdiga tråkiga bearnaisesåser så har vi tagit fram en egen variant med riktigt bra smak för stunder då man inte ställer sig och slår en bea från grunden. Den kan vara lite knivig att få till utan rätt utrustning men gör ett försök och jag lovar att du aldrig mer köper färdig bea utan plockar istället ner olja, ägg, vinäger och kryddor i kundkorgen nästa gång. 

Nu ska jag spana in ett grillprogram från dt.se webb-tv som dem marknadsfört i morgontidningarna. Jag har ingen aning om vad det kan vara för något men jag ger det såklart en chans!  

Ha det fint! /Jimps 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar