onsdag 10 september 2014

Grillad fläskkarré med pestokål & sval blåmögelsås


Jag skulle laga fläskkarré idag, det var det som jag hade planerat inför denna middag. Resten fick licksom växa fram och improviseras ihop strax innan tillagningen. Precis som jag vill ha det! Det är då man får plocka fram sin kreativa sida och utvecklas såklart med detta. 

Det här är absolut ingen komplicerad rätt rent tekniskt att göra utan det gäller bara att ta sig tid och gnugga energiknölarna. Sedan att avsätta tid för matlagningen och våga prova nytt oavsett om det stort eller smått. Det är då du blir lite mer erfaren i din matlagning.

Så mitt tips till er idag är att planering är A och O! Med planering menar jag inte alltid receptplanering utan det viktigaste i detta fallet är att planera matlagningstiden. Att du inte behöver jobba under tidspress om det inte behövs utan ge dig själv utrymme för att vara kreativ och skapa vissa dagar. Just det tror jag att vi grillare är extra bra på faktiskt eftersom grillning ofta tar just tid...

Nog snackat om det och vidare till själva rätten :)


Vad är det egentligen för mat som lagades ute på klotgrillen idag. Jo inget mindre än indirekt grillade fläskkarréskivor som marinerats i rödvin. Till det strimlad vitkål, lök och äpple som mot slutet får sällskap av en pesto. Till dessa två sjukt goda anrättningar mixade jag ihop en enkel, sval och god kall sås med smaker som blåmögel, schalotten och kapris. 

Och självklart så lagades alltsammans på grillen ;)

Tycker ni att detta låter gott så tveka inte att testa på det i sin helhet eller en enskild komponent. 


Så här gjorde jag denna rätt..

Indirekt grillad karre 4 port:
  • 4 st fläskkarréskivor
  • 1 dl rött vin
  • 2 msk soja
  • 2 msk olivolja
  • 2 msk chilisås
  • salt & peppar
  1. Börja med att lägga fläsket i marinad och låt det ligga i den minst ett par timmar och marinaden gör du helt enkelt genom att blanda alla ingredienserna i en påse, stoppa ner köttet och förslut.
  2. Preppa grillen i detta fall enligt 50/50 metoden eftersom vi senare i tillagningen skall använda halva grillen för tillagning av tillbehören. Lägg då upp kålet/briketterna på ena halvan av brikettgallret. Tempraturen i grillen skall ligga på ca 150 grader. 
  3. Lägg köttet på den kalla sidan och låt det ligga där tills innertempen landar på minst 68 grader, tar ca 1 timme. 
Pestovitkål 4 port: 
  • 300 g vitkål strimlad
  • 1 gul lök strimlad
  • 1 äpple strimlad
  • 1 burk grön pest
  • salt & peppar
  • olivolja
Placera en gjutjärnspanna på den heta sidan i grillen. När pannan är het så ringlar du i olivolja och fräser vitkål, lök och äpple tills dem mjuknat ordentligt och fått färg. Det sista du gör är att röra ner peston och serverar strax efter. Klart! 



Här ovan ser ni kolsorterna som jag använde till dagens grillning. Lite nördigt kanske men det är ju skoj att labborera med olika sorter för att hitta den perfekta kombinationen och smaken. Men såklart går det också bra med en vanlig brikett! Men ett tips om du är intresserad är att TESTA! för det blir roligare. 

Till vänster har vi en enkel brikett följt av en kokos från weber som är en kompakt, het och långtbrinnande brikett. Sist men inte minst ett bbq kol från weber, även det kompakt och segbrinnande med mycket röksmak i. Upptändningen överlåter jag numera till Fire up som fungerar väldigt bra jämfört med många andra alternativ jag tidigare testat. 


Allra sist så kommer vi till såsen som jag gjorde. Vi har skaffat oss en stavmixer med tillhörande matberedarskål till. Den har jag använt flititgt på slutet till mycket olika saker, bland annat kalla såser. Sjukt praktisk lite grej! 


Blåmögelsås kall:
  • 100 g blåmögelost
  • 1 st schalottenlök
  • 3 tsk kapris
  • en skvätt citronsaft
  • 1 dl creme fraiche
  • 1 dl gräddfil
  • salt och peppar
Smula ner osten i beredningsskålen följt av hackad schalottenlök, kapris, citronsaft, creme fraiche, gräddfil och sedan är det bara att mixa! Smaka av på slutet med salt och peppar. Klart! 



Med denna goa kolbädd så tackar jag för mig idag och önskar er en god kväll! /Jimps 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar