torsdag 29 januari 2015

Portabelloburgare


Hej på er! Jag brukar oftast skriva sent på kvällarna när dagarna avrundas och alla måsten är gjorda, men idag är jag hemma med en krasslig son och passar på att skriva några rader medans han ligger och vilar. Jag tänkte dela med mig av Portabelloburgaren som vi gjorde förra veckan. Supergod och ett helt klart bra vegetariskt alternativ till klassiska burgare. Överraska din partner med denna välsmakande och hälsosamma rätt!

Annars är det full fart som vanligt både hemma och på jobbet. Igår var jag till Stockholm och planerade framtida jobbprojekt och nästa vecka ska jag faktiskt resa hela vägen upp till Luleå för att gästjobba i en butik. Så jag kommer tappa en del skidträning återigen vilket känns sådär, men jag får försöka kompensera det så gott jag kan på gymmet. I en perfekt värld så skulle man ha tid till allt man vill men så är ju inte fallet och det är bara att försöka göra det bästa av situationen :)

Nu är det Februari också och vi befinner ju oss i lugnet före stormen! Det kanske inte känns så just nu men om ett par månader när våren dundrar in snabbt så kommer grillhysterin som ett brev på posten. Det ser vi såklart fram emot :)


Portabelloburgare 4 port:
  • 4 st stora portabellosvampar
  • 3 msk soja
  • 3 msk balsamvinäger
  • 3 msk olivolja
  • 1 finhackad vitlöksklyfta
  • 1 tsk tomatpuré
  • salt och peppar
Börja med att borsta rent svampen och plocka bort stjälken. Blanda sedan en marinad av övriga ingredienser och marinera svampen i en plastpåse i 30 - 60 min innan grillning. Grillningen sker på medelhög värme (140 - 180 grader i grillen. Grilla först en aning på direktvärme och låt sedan svampen gå klart på indirekt värme. Klart är den när den fått fin färg och börjar krympa ihop till fast konsistens. Det går även att steka svampen.

Tahinidressing:
  • 1 dl tahini
  • 0,3 - 0,4 dl vatten
  • 1 - 2 pressade vitlöksklyftor
  • en skvätt citronsaft
  • salt & peppar
Blanda helt enkelt ut tahini med vatten tills du har en önskad konsistens. Smaksätt sedan med vitlök, citron, salt och peppar. Klart!

Servera sedan burgaren i isbergssalladsblad och toppa själva burgaren med tunnt skivad avocado, rödlök, brieost och dressingen.


Det var det lille jag hade att dela med mig av just nu. Som sagt så går det bra att även steka denna rätt hemma på spisen om du inte har lust att grilla, även om grillat såklart är godast! Så våga testa något annourlunda och varför inte då denna rätt. Den kommer såklart också att läggas till i receptregistret för att du enkelt ska kunna hitta den vid ett senare tillfälle ;) Ha det fint! /Jimps

1 kommentar:

  1. Verkar supergott. . Jag undrar har du en liten grill under fläkten och finns det lock till den? Om ja, var kan man köpa den. Måste också säga att du har fantastiskt goda recept som jag ska börja testa nu när jag hittat din sida.

    SvaraRadera