onsdag 4 mars 2015

Indirekt grillad kyckling & lite Vasaloppstugg


Hej. Idag tänkte jag presentera maten som vi åt igårkväll samt prata litegrann om mina lopp under Vasaloppsveckan. Jag åkte Kortvasan i fredags och Öppetspår i måndags. Kortvasan är ett 3 milslopp och öppetspår är hela vasaloppssträckan på 9 mil! Det längsta loppet jag åkt innan är på 4,5 mil så det är med andra dubbla distansen.

Man laddar verkligen ur på dessa lopp. Kortvasan trycker man på lite mer och blir på så vis trött medans på vasaloppet/öppetspår så maler man ner kroppen i den långa distansen. I vilket fall så kan man räkna med att man blir väldigt trött och hungrig efter båda loppen. Då är det såklart viktigt att ladda på med mycket mat både innan och efter dessa lopp. Då kan en tallrik se ut som denna ovan med mycket protein och grönt, en del fett och en del kolhydrater. Jag brukar också äta en del kosttillskott som aminocyror, mineraler och proteinpulver i samband med alla mina träningspass för att säkerställa att inte kroppen bristar på dessa saker. Mer om skidåkningen längre ner i inlägget...


Om vi ska fokusera på maträtten en stund då så grillade jag denna på Lotusgrillen för dagen och eftersom jag valde att grilla dessa filéer hela så använder jag mig av indirekt-tekniken för att dem ska behålla sin saftighet och inte riskera att dem torkar ut! Själva grundtänket är att man först grillar på filéerna så dem får fin grillyta för att sedan grilla klart dem på indirekt värme tills dem når sin färdiga innertemp. Resultatet blir såklart riktigt saftigt och fint. Ni som har hängt med på mina Lotusgrillningar tidigare vet att det inte är första gången jag använder mig av denna teknik som jag lite stolt hittade på själv och fortfarande inte sett någon efterlikna...


...och såhär ser det ut i praktiken.
  • Ovanför kolbädden så placerar du en folieform med vatten. Ovanpå denna form placerar du ett grillgaller där du lägger köttet som skall grillas indirekt. Sedan grillar man såklart med locket på för att skapa ugnseffekt samt stänga in aromerna som värms in i köttet.
  • Tempraturen i grillen med locket på skall ligga mellan 80 - 170 grader. Ju lägre temp desto mörare resultat. Normalt brukar jag lägga mig mellan 100 - 150 grader. 
Skrolla ner för att ta del av hela receptet.


Cheddar & baconkyckling 4 port: 
  • 4 st kycklingfiléer
  • 1 tsk salt
  • ½ tsk svartpeppar
  • 1 tsk rökt paprikapulver
  • ½ tsk spiskummin
  • 2 msk grillolja
  • 1 paket bacon
  • 8 skivor cheddarost
Börja med att gnida in filéerna med kryddorna och pensla dem med grilloljan. Grilla sedan dessa på direktvärme tills du fått en fin grillyta. Sedan grillar du helt enkelt klart dessa på indirekt värme eller om du så önskar i ugnen tills innertempraturen når 68 grader. Mot slutet lägger du 2 st baconskivor samt  2 st cheddarskivor på varje filé så att osten får smälta ut innan du serverar. Klart!

Till detta serverar vi en god ugnsrostad sötpotatis, sallad, grillad majs, grillad saganakiost toppad med olivolja och rostade sesamfrön samt våran supergoda snabba bearnaisesås.



Ja hur gick skidloppen då? Om vi börjar med Kortvasan så gick det riktigt bra tycker jag. Hade mycket huvudbry kring vallan som vanligt innan dessa lopp i slutet av säsongen där tempraturerna ligger och pendlar mellan plus och minusssträcket. Snöfallet som kom lagom till start och var ihållande bättrade inte heller på magkänslan men det fungerade riktigt bra med vallan och jag kände mig pigg och glad under loppet. Jag gick i mål på tiden 2 tim 8 min. En tid som jag är riktigt nöjd med för dagen.

Om vi ska prata om öppet spår sedan så fungerade inte allting lika bra. Jag vallade fel och hade bakhala skidor hela vägen. Spåren var lösa efter mycket nysnö dagen innan och varmgrader under både natten och loppet. Jag klev upp redan kl 01.45 på natten för att påbörja med resa upp mot sälen och det gjorde inte så mycket faktiskt, när man har loppet i sikte så skakar man av sig tröttheten. Det värsta var dock att jag åkte ifrån min frukost hemma! Den skulle jag äta på bussresan från Mora till Sälen hade jag planerat men den låg hemma i kylskåpet i Borlänge till ingen nytta. Jag fick istället äta det lilla som jag tagit med för att ladda upp med strax innan och under loppet. Med andra ord ingen bra känsla till start men väl igång så var det bara att köra! Jag nådde tyvärr inte min målsättning på att gå under 8 timmar utan fick nöja mig med en tid på 8 tim 29 min. 

Dock är det väldigt roligt att ha åkt denna 9 mil långa sträcka och känna att man klarar av det på en hyffsad tid efter omständigheterna. Jag kan rekommendera det trots blåsor på händerna, blåa tår, krampkänningar och ett humör som går upp och ner. Nu var det upp emot 5 plusgrader och snöfall i början som sedan övergick i regn, med andra ord var man mot slutet helt dyngsur överallt vilket inte är att föredra av flera anledningar. Så nästa gång jag åker så hoppas jag på kallföre och nogrannare förberedelser. Nu när man åkt banan så vet man lite mer av vad som krävs och hur banprofilen känns i verkligheten, erfarenhet är viktigt för att kunna putsa tider i sådana här lopp...


Vasaloppsveckans alla lopp är väldigt bra anordnat och det är en speciell känsla att åka dessa lopp tillsammans med tusentals andra personer. Man kan som motionär sätta upp sina egna målsättningar och det är nog därför Vasaloppet är så framgångsrikt, just för att alla ifrån nybörjare till motionärer och elit åker samma lopp efter sina egna förutsättningar. Fördelen med att tidigt anmäla sig till ett Vasalopp eller annat lopp är såklart också att man har någonting att träna emot. Det kan bli en morot som gör att man kanske sticker ut och kör ett pass fast man egentligen kanske känner för att slappa hemma i soffan, bara det är skäl nog :)

Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar