torsdag 12 mars 2015

Spareribs med barbequesås & bea


Goddag goddag! Nu har all snö tinat bort utanför huset och det spås fint väder hela veckan! Ett vårtecken för mig är när man plockar ut gasolgrillen och ställer den på sin plats, kanske blir så i helgen. Det är mycket grill som cirkulerar i min skalle just nu. På jobbet håller jag på och bygger upp årets grillavdelning och det blir jättebra,  men just nu är jag hemma och sitter faktiskt och väntar på en leverans av en ny grill! Vad är det för en grill då? Ni får hålla utkik på sociala medierna fram tills nästa blogginlägg om ni är nyfikna men en sak är säker och det är att den kommer användas flitigt i sommar...

Kom ihåg att följa mig på Facebook & Instagram också. Nu under vårmånaderna kommer jag peppra ut bilder och inspiration rörande grill med inspiration både från jobbet och privat. 

Jag tänkte såklart dela med mig av ett recept idag också. Jag såg till min förvåning att jag inte delat något spareribs-recept på denna bloggen tidigare eller så kanske jag bara missat att lägga till det i receptregistret? Hur som helst så fixar jag till det nu och lägger även med ett recept på en god barbequesås som vi gjorde för ett par veckor sedan. Kom ihåg också att det finns massor av både grillrecept och övriga recept på Jimps & Millis också.


Barbequesås:
  • 400 g krossade tomater
  • 3 msk chilisås
  • 2 tsk worcestershiresås
  • 1 tsk soja
  • 1 tsk vinäger
  • 1 finhackad schalottenlök
  • 1 pressad vitlöksklyfta
  • 3 krm spiskummin
  • 3 krm rökt paprikapulver
  • ev. ett par droppar tabasco
  • salt & peppar
Börja med att koka upp tomatkrossen och låt den stå och puttra. Slå i chilisås, worcestersås, soja, schalottenlök och vitlök. Låt stå och koka ner till minst hälften eller tills du får en tjock fin konsistens. Smaka av mot slutet med vinäger, spiskummin, paprikapulver, salt och peppar. Klart!


Grillade spareribs 4 - 6 port:

• 1,5 - 2 kg revbensspjäll beroende på hur mycket kött det är på dem.
• 1 dl olivolja
• 2 dl creme fraiche
• 4 dl riven ost
• 1 dl chilisås
• 1 dl tomatpure
• ½ dl soja
• 2 tsk sambal oelek
• 3 st vitlöksklyftor pressade
• ½ st pressad citron
• 1 dl rött vin
• salt och peppar
• 1 tsk chicken & steakkrydda

Blanda helt enkelt alla ingredienserna i en bunke och pensla köttet med glazen under grillningen med jämna mellanrum. Köttet grillar du på 150 grader på grillgaller mitt i ugnen med dropplåt under eller med indirekt värme ute på grillen i 45 min på varje sida. Klart!

Där har du verkligen en partyrätt som förgyller i vårsolen! Busenkel att göra och resultatet går inte ens att jämföra med tex butiksgrillade ribs. Jag har ätit mycket ribs ute på restauranger men aldrig ätit godare än dem som jag grillar själv på detta sättet, så ta verkligen tillvara på receptet och testa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar