onsdag 18 mars 2015

Svensk sommar

Grillning, bbq, rökning eller andra begrepp... Det är faktiskt inte fel att bara grilla vanlig fucking korv, det är bland det bästa som finns tycker jag!

Jag berättade ju i mitt senaste inlägg om min granne som tyckte att man enbart skulle grilla när man kan sitta ute och avnjuta maten och med den inställningen så kanske man skulle kunna kvällsgrilla 4 - 5 ggr per år. För dem gångerna man kan sitta ute och äta efter kl 18 kan man faktiskt räkna på en hand, är det inte regn, kallt eller blåsigt så är det myggigt och jävligt. Nej man får fan anstränga sig lite i detta land. Antingen genom en inglasad altan, terassvärmare eller så får man helt enkelt sitta inomhus :)

Snittsvensken plockar ut sin grill i maj och ställer in den i augusti. Med andra ord så använder man enbart grillen i samma utsträckning som gräsklipparen. Dock så förlängs grillsäsongerna för fler och fler varje år och det tycker jag såklart är grymt! Jag älskar att laga mat inne på spisen också som ni alla vet men det är såklart något speciellt med att laga mat utomhus i det fria. Det ligger nog mycket i det levande kolet, dofterna och resultatet. Just resultatet kommer man aldrig ifrån, för det finns inget kompliment. Det går inte att återskapa grillat utan en riktig grill.

Att alla ska vara lika galna som mig eller ännu galnare som vissa likasinnade är kommer inte gemene man att bli även om jag skulle önska det så vill jag såklart slå ett slag för att grilla mera av flera anledningar. Vi har ju inte detta i våran kultur som man tex har nere kring medelhavet av naturliga själ. Där nere är det naturligt medans det uppe här hos oss är mer en "grej" där man ofta talar om manligt, trendigt, ekologiskt osv. Skillnaden mellan grillning och andra trender är att grillningen är ihållande och tom ökande år efter år. Det ger mig och många andra hopp om att det kanske såsmåningom övergår från ökande trend till livsstil.

Som jag brukar säga, lite ordbajseri ikväll men det är också därför jag bloggar... ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar