tisdag 7 april 2015

Kallrökt lax & ost


Tjena tjena, hoppas allt är bra med er och att ni haft en bra påsk! För min del har det varit lite jobb och lite ledigt. Påskafton firade vi hemma hos min mamma och all övrig tid så har det varit fokus på grillarna :)

I Fredags grillade vi karréskivor, vilket aldrig är fel. Till dem så rostade jag blomkål i folieform på grillen samt vispade ihop en whisky/grönpepparsås vid sidan om. Vill du se bilder på detta så kan du kika på Instagram.

Men helgens häftigaste var såklart kallröksprojektet! Slutresultatet blev så bra så jag nästan är mållös, helt klart över förväntan. Jag drog igång redan på Fredagen då laxen skulle rimmas i 12 timmar. Själva rökningen sedan tog fart Lördag morgon och avslutades Söndag eftermiddag. 28 härliga röktimmar alltså :) 

Det var första gången jag kallrökte med andra ord men definitivt inte den sista! Det är inte alls svårt heller men det kräver en del uppsikt och tålamod...  


Hur gör man då? Jo, vi kan börja med förberedelserna...

Rimma lax:
  • Färsk lax i bit eller helsida ca 2 kg.
  • 2 liter vatten
  • 1 dl salt
Tag en stor kastrull, slå i vattnet och saltet. Koka upp och rör om så att saltet löser sig i vattnet. Tag sedan av kastrullen och låt lagen svalna. Stoppa sedan ner laxen så att den täcks av lagen. Låt stå i ca 12 timmar. Plocka sedan upp laxen och skölj den under rinnande vatten. Klart! 


Då är det dags för själva rökningen då och vi kan börja med lite tankar och tips kring kallrökningen. Jo kallrökning är en process där fisken ska rökas utan att tillagas. Rimmningen och rökningen ger fisken en god smak och förlänger dessutom hållbarheten samtidigt som konsistensen nästan påminner om en rå fisk. Viktigt att tänka på är att fisken helst inte ska utsättas för tempraturer över 25 grader under rökningen. Ställ alltså gärna röken eller grillen i skugga eller utför rökningen nattetid.

Till kallrökningen behöver du:
  • Fiskrökspån, tex abu-spån
  • T-sprit
  • Folieform stor, tex webers eller en kallrökningslabyrint
Man röker med speciellt fiskrökspån som säljs lite varstans, jag använde abu-spån som jag köpt på ICA. Använd sedan en röklabyrint eller som jag en helt vanlig folieform där jag häller ut spånet likt en "snake", det går åt ca 200 gram spån för 12 timmars rökning. Tänd sedan på i ena änden med två korkar T-röd, det kommer börja brinna någon minut för att sedan övergå till att pyra. Kör med öppet bottenspjäll i grillen/röken och något öppet toppspjäll för att få drag. Du ser sedan ganska tydligt på spånet hur det pyr och sprider sig vidare, håll lite koll så att det inte brinner ut med jämna mellanrum.

Tänk på att placera spånet så långt ifrån råvarn som möjligt för att minimera risken att den blir påverkad av värmen. Vad rökte jag då? Jo jag rökte hel laxsida som sagt men också en hel bit gouda-ost som jag delade på mitten, den behöver inga förberedelser utan jag halverade den bara och lätt den rökas 28 timmar precis som laxsidan. Super enkelt och supergott! Tänk på att smakerna växer i råvaran efter ett par dagar i kylen, då är den som bäst! 


Hur avnjuter man detta då? Såklart hur man vill men för dagen så kokade vi enbart upp lite sparris och rörde ihop en god röra för att dem rökta råvarorna skulle få ta plats. Röran gjorde vi såhär...

Romröra:
  • 2 dl creme fraiche
  • 1 burk röd stenbitsrom
  • 1 liten rödlök
  • 100 g blåmögelost
  • en skvätt citronsaft
  • salt & peppar
Finhacka löken och smula osten. Blanda sedan ihop alla ingredienser och smaka upp med citron, salt och peppar. Låt stå i kylen och servera kall.

Hoppas detta inspirerar er till att våga testa på kallrökning i sommar. Ha en bra dag! /Jimps 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar