onsdag 29 april 2015

Vegetarisk pizza på sten


Igår skaffade jag något så unikt som en pizzasten. Jag är väldigt sen på den här bollen och den största anledningen är faktiskt att vi inte äter så mycket pizza eller bröd. Vi äter pizza ibland hemma som vi bakar med tex mandelmjöl eller liknande och eftersom vi inte äter pizzeria-pizza så är den inte ett naturligt inslag i våran vardag som den kanske är hos många andra och behovet av en sten har alltså uteblivit. Men vafan tänkte vi, om vi ändå käkar pizza ibland så kan vi ju lika gärna göra den ordentligt... alltså på grillen!

Nu för tiden så står det väl en pizzasten och skräpar hemma hos alla så mina tips på hur man använder den idag kanske är blaha blaha för er men jag ska ge er lite råd och direktiv iaf om hur man grillar med en pizzasten och kanske är det nått du som erfaren pizzabagare kan snappa upp. Nu har jag bara gjort det en gång men eftersom jag jobbar bland annat med grill och tillbehör så vet jag redan innan hur den ska grillas med, jag kan då passa på att säga att min teori som jag delat med mig av till mina kunder på jobbet fungerade super i praktiken :) Har ni egna pizzastenstips eller recept så får ni självklart dela med er av dessa till mig också.


Vad är en pizzasten då? Jag kommer ihåg för många år sedan när pizzastenen först kom ut på marknaden. Då var den gjord i slipad sten, typ granit. Den har fasats ut och ersatts av iolit som har bättre egenskaper samt är billigare och enklare att jobba med. Fördelen med en modern iolitsten är att den leder värme snabbt och bra samt absorberar fukt likt en lergryta. Många pizzastenar nuförtiden levereras med en bakplåt som läggs på toppen. Enda fördelen med denna är att pizza blir enklare att plocka av och på stenen, annars ser jag inga fördelar då man tappar hela absorberingseffekten från stenen. Så jag tror stenhårt på att köra utan plåt, därför gör jag det.

Hur grillar man med en pizzasten då? Jo häng med i tipsen här så ska du se att du får till din pizza bättre än pizzerians! :)
  1. Tänd upp grillen och tanken är att du ska få bra skuts på grillen då en pizza ska gräddas under hög temp. Jag använder en hel påse lövträdsbbriketter vid min grillning (2,5 kg). När briketterna är tända så placerar du ut dem enligt "cirkulär grillteknik", alltså lägger du briketterna i en ring utefter kanten på grillen i botten. Det ska med andra ord inte ligga några briketter direkt under pizzastenen för då blir den helt enkelt för varm och bränner pizzan i botten innan den gräddat färdigt. Har du en gasolgrill så använder du dig av "indirekt grillteknik", dvs tänder dem yttre brännarna och låter brännaren under stenen vara avslagen. Tempraturen i grillen skall ligga på 250+ grader. 
  2. Förvärm stenen i grillen 20 min innan det är dags att lägga på pizzan så att den hinner bli riktigt het. Börja sedan med att grädda pizzan på stenen med ett bakplåtspapper under pizzan i 3 - 5 min. Det gör du för att pizzabotten ska få en yta och inte steka fast. Testa att lyfta litegrann på botten och se att den skapat en liten frasig yta för att sedan plocka bort pappret och grädda sedan klart pizzan direkt på stenen i 10 - 15 min.
Svårare än så är det inte att grädda en pizza på grillen. Men det kan vara lite meckigt att få av pizzan efter gräddningen och här finns det många bra sätt men också många dåliga, en sak är iaf säker och det är att dem allra flesta inte sitter inne på en pizzaspade... 


Vad gjorde vi för pizza då på denna premiärtur, jo vi gjorde något så häftigt som en vegetarisk lchf-pizza. Sug på den ni :) Låter fränt eller hur! Något att imponera med och den vart helt fantastisk. Just pizzabotten blev väldigt mycket bättre när man gjorde den på grillen än i ugnen av förklarliga själ. Men det skönaste var nästan när man stog ute på gården och kände doften av pizza från grillen, fantastiskt! Och receptet har du här...

Vegetarisk pizza 4 - 6 port (2 pizzor):
  • 8 dl mandelmjöl (mal ner sötmandel med mandelkvarn)
  • 2 dl kokosnötsmjöl
  • 3 ägg
  • 5 dl riven hårdost
  • 3 tsk fiberhusk
  • 3 tsk bakpulver
  • 3 dl vatten
  • ½ dl olivolja
  • 3 krm salt
Blanda en deg av alla indredienser och låt stå och vila 30+ minuter. Forma sedan två stycken pizzabottnar på ett bakplåtspapper av dessa.
  • 1 stor hackad schalottenlök
  • 1 hackad vitlöksklyfta
  • smör
  • 500 g krossade tomater
  • 2 tsk oreganokrydda
  • ett ständ vitvinsvinäger
  • 1 tsk konc kalvfond eller grönsaksfond
  • salt & peppar
Dags att göra tomatsås. Fräs hackad schalottenlök och vitlök i kastrull med smör tills löken mjuknat. Slå på krossade tomater, oregano, vinäger, fond och låt stå och koka ner till minst hälften. Den ska vara tjock i konsistensen när den är klart. Mixa gärna slät med stavmixer mot slutet samt smaka upp den med salt och peppar. Tomatsåsen rör du sedan ut över pizzabotten enligt konstens alla regler.
  • 1 rödlök
  • 8 st färska champinjoner
  • 150 g kronärtskockshjärtan
  •  2 st mozzarellaostar
  • 6 - 8 dl riven hårdost
  • 2 tsk oregano
Garneringen då... Börja med att ringla över hälften av den rivna hårdosten. Garnera sedan pizzan med skivad rödlök, skivade champinjoner, skivade kronärtskockshjärtan, skivad mozzarella och riven ost. Avsluta med att ringla över resterande delen av hårdosten samt krydda med en aning oregano.

Där har ni tillvägagångssätt och recept för att göra en god och nyttig vegetarisk pizza! Testa detta recept om du har eller tänkt skaffa en pizzasten. Tipsa sen gärna mig om andra grejer man kan göra på en pizzasten, finns säkert hur mycket som helst. Ha det fint! Jimps 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar