onsdag 6 maj 2015

Brisket


Jag kan ju börja med att skriva att det inte är helt enkelt att komma över en brisket eller ox/nötbringa som det heter på svenska såhär års. Att det är en av dem mest populära rökningsdetaljerna borta i staterna har inte alls smittat av sig på våran marknad. Jag var tvungen att kolla med två butiker innan jag ens kunde beställa hem den.

Kötthyllorna i dem flesta butiker är såhär års fyllda med s.k "grillkött", med andra ord massa tråkiga preppade detaljer till överpris. Men dem flesta kunder vill ha en snitsigt skuren fläskskinka eller liknande som injiceras och övermarineras för att ge fukt och smak till köttet samt helst ha ett filéliknande yttre. Tråkigt tycker jag såklart men med lite ansträngning så kan man också få tag i ordentligt kött även om man ibland tvingas beställa det eller åka runt för att hitta det man vill ha.


Tillbaka till brisketen då. Jag drog igång röken redan kl 07.00 på Lördagmorgonen och en timme senare landade köttet på gallret. Där fick det ligga i ca 11 timmar och mysa i tjock hickory-rök innan det skars upp till middagen. Det är ju just röken som ger det mesta av smaken till köttet, den långa röktiden gör att det bildas en härligt smakrik skorpa utanpå köttet och värmen samt röksmaken tränger sedan långsamt in i köttet timme för timme. Hemligheten med brisket också är att köttet innehåller en gigantisk fettkappa centralt i köttet som när det hettas upp i slutet av rökningen ger god smak till köttet.

Hur smakade köttet då? Jo jag tycker faktiskt att det påminner en aning om tjocka fläsk-revbensspjäll, dels i konsistens men också i smak även om brisketen smakar lite mer. Har ni tid och tålamod tycker jag definitivt att ni ska testa detta men var noga med detaljerna för det är vitkigt när man lagar sådana här långkörare...


Brisket 3 kg:
  • ½ dl olivolja
  • 2 dl creme fraiche
  • 4 dl riven ost
  • 1 dl chilisås
  • ½ dl tomatpure
  • ½ dl soja
  • 2 tsk sambal oelek
  • 3 st vitlöksklyftor pressade
  • ½ st pressad citron
  • 1 dl rött vin
  • salt och peppar 
  • 1 msk paprikapulver
  • 1 tsk kebabkrydda
  • 1 tsk rökt paprikapulver
  • 4 krm vitpeppar

  • nötbringa 3 kg putsad
  • 1 dl konc äppeljuice
  1. Börja med att blanda en tjock glaze av alla dem övre ingrediensena. 
  2. Tänd upp röken eller grillen med indirekt teknik. Tempraturen i röken/grillen skall hålla 80 - 120 grader. Använd logs eller rökflis till rökningen och långsamt brinnande briketter, tex kokos. Tänk på att du kommer behöva fylla på med nytända briketter under rökningen.
  3. Lägg på bringan och pensla med den tjocka glazen varannan timme. Rök bringan i ca 7 - 8 tim på detta sätt.
  4. Stoppa sedan in en termometer i köttet och ställ denna på 85 - 90 grader. Spraya nu köttet med konc eller något utblandad äppeljuice med jämna mellanrum under dem resterande timmarna av rökningen.
  5. När innerptempraturen är nått så låter du köttet vila i foliepaket i rumstempratur i 30 min innan du skär upp köttet tvärs över köttfibrerna vid servering. Klart! 
Jag serverade detta goda kött med tillbehören Bearnaisesås, Whiskysås, grillade grönsaker & ugnsrostade rotsaker. 


Jag testade för första gången logs istället för rökflis när jag körde denna brisket. Logsen är som rökflis fast större bitar kan man säga och dem lämpar sig bra framförallt till smoking och under lång tid. Dem brinner med andra ord länge och man slipper fylla på med rökflis lika ofta. Rökflis är viktigt att man blötlägger i en timme innan användning medans logs kan du köra torra eller något blötlagda om du vill. Finns i olika trädslag men för dagen körde jag Hickory som passar bra till nötkött...


Som några kanske redan sett så har jag lagt ut ett par enkla youtube-klipp som jag filmat hastigt med mobilen, mest för skojs skull. Men här kan ni iaf se hur eldningskammaren och rökkammaren jobbar under tillagningen. Jag kommer säkert lägga ut en del fler enkla småklipp framöver så klicka gärna in och kika framöver.

Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar