tisdag 5 maj 2015

Lotusgrillade spareribs


Goddag på er! Jag tänkte att jag skulle börja beta av helgens grillningar en efter en. Det är inget man gör på studs, det tar lite tid :) Det vart ju inte mindre än fyra stycken i helgen om jag räknat rätt, så fortsätt kika in här under veckan så ska ni få ta del av skyssta grillrecept.

Jag tänkte börja med fredagens grillning och då möttes jag av kalla vindar och regn efter jobbet. Jag hade plockat fram spareribs som jag skulle grilla eller röka och som vi senare skulle äta framför hockey-vm på tvn. Regnet gjorde mig faktiskt ingenting för dagen :) Jag plockade då fram Lotusgrillen och ställde mig inne i vår inglasade altan och tände upp, för att sedan tillaga dessa indirekt så får man vara lite kreativ. Ni som hängt med på bloggen tidigare vet hur jag indirekt grillat andra saker med hjälp av folieform, vatten och ett extra grillgaller. En teknik som fungerar lika bra på andra kompakta grillar försedda med lock, testa testa!


Det som sedan är så jäkla perfekt med Lotusen är att den har ett såpass djupt lock så man kan köra tex stående kyckling och stående spareribs i den annars kompakta grillen. Mitt problem är dock att jag inte äger något revbens-rack, ni vet ett sådant ställ som du ställer revbenen i för att rada upp dem på höjden. Så jag fick gräva lite bland grillgrejerna och köra enligt taga vad man haver principen och hittade då en gammalt grillspettsställning som fick aggera och fungerade. Man är ju ingen ballerina-grillare utan det ska vara lite improvisation ibland :) Receptet på själva ribsen kommer här...

Spareribs, indirekt 4 port:

  • 1 1,5 kg tunna revbensspjäll
  • 1 msk salt
  • 3 krm svartpeppar
  • 3 krm vitpeppar
  • ½ msk paprikapulver
  • 3 krm rökt paprkapulver
  • 1 dl glaze (olivolja, soja, vin eller vinäger, vitlök, salt, peppar, worchestersås, konc kalvfond & ev.sötning)
Börja med att blanda alla kryddor till en rubb och smek in köttet med denna. Hetta sedan upp grillen och preppa den enligt indirekt grillmetod. Tempraturen i grillen skall ligga mellan 120 - 150 grader. Blanda sedan en glaze och här finns inga regler utan blanda och testa dig fram tills du hittar dina egna smaker eller kör en färdig om så önskas. På med ribsen och glazea med jämna mellanrum under hel grillningen. Det tar ca 90 - 120 min innan dem är klara beroende på värme och storlek på ribs. Testa med termometer om du är osäker (klara vid 70 grader). 



Vi åt ju som sagt detta framför tvn tillsammans med en ostbricka och kex. Hur gott som helst i sin enkelthet och en god öl eller glas vin till detta så är man hemma! Hockeymatchen var dessutom en riktig höjdare med Tre kronor som slutliga vinnare på straffar!

Fasen vad jag haft mycket nytta av Lotusgrillen, dels i spöregn men framförallt på vintern när det är svinkallt ute och jag har kört den på altanen eller i köket, viktigt bara att den används i välventilerade utrymmen så läs föreskrifterna. Den är ett grymt elternativ för er som bor i lägenhet med uteplats eller balkong där man har restriktioner ang grillning, värt att kolla upp! :) Ha en bra dag. /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar