tisdag 26 maj 2015

Ostfylld korv med syrliga tillbehör


Som jag pratade om i senaste inlägget så har jag ju införskaffat en för mig ny pryl i form av en marinadspruta. Jag provade ju som sagt denna på lammsteken senast men nu var det dags igen och jag testade att injicera ost i tjocka grillkorvar som sedan grillades till middag. Resultatet blir inte riktigt likt ostkorv där du har större del ost i korven men du får en fin och god smaksättning av den salta osten i korven och testet vart helt klart lyckat! Något jag kommer att göra fler gånger och även testa på andra råvaror.

Just nu sitter jag och tittar på ett dok program på svt där dem pratar om människans historia kring stroke, väldigt intressant. Den största boven till denna negativa sjukdoms-evolution historiskt sett påstås vara våran saltkonsumtion. Människan konsumerar idag 10 ggr mer salt än vad kroppen behöver och överflödet påverkar alltså våra blodkärl negativt pga av att det binder vätska och på så vis vidgar blodkärlen och ger oss i och med det högre brodtryck. Detta tillsammans med sockerkonsumtion, träning och vikt spelar stor roll idag. Så om jag skrämde upp dig nu så var lite försiktig med saltet när du lagar till detta recept senare :)

Det vart en liten avstickare där men nu återgår vi till det bloggen egentligen handlar om och det är grillat!


Smältost (fungerar lika bra som fyllning till spruta som klassisk dippsås):
  • 60 - 70 % riven lagrad prästost
  • 40 - 30 % philadelphiaost
  • salt
Riv osten och lägg den tillsammans med philadelphiaosten i en stekpanna. Hetta upp försiktigt på spisen under omröring tills osten smällt samman. Smaka upp med en aning salt mot slutet för extra smak. Sedan är det bara att servera eller preppa sprutan!

Kidneybönröra 4 port:
  • 1 konserv kidneybönor
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 400 g krossade tomater
  • 2 msk tomatpuré
  • 1 msk kalvfond
  • 1 tsk hot-chipotlesås 
  • 1 tsk balsamvinäger
  • olivolja
  • 1 tsk oregano
  • ½ tsk paprikapulver
  • 2 krm vitpeppar
  • pressad citron
  • salt & peppar
Börja med att hacka löken och vitlöken. Fräs dessa i en kastrull med olivolja tills dem mjuknat. Låt kidneybönorna rinna av och slå sedan ner dessa i kastrullen och låt fräsa till en aning. Slå sedan på krossade tomater, tomatpuré, fond, chipotlesås, balsamvinäger, oregano, paprikapulver och vitpeppar. Låt sedan stå och puttra 20 - 30 min på låg värme. Smaka upp mot slutet med citron, salt och peppar. Röran ska nu ha en ihopkokad konsistens, klart!

Syrlig sallad 4 port:
  • 1/4 fint strimlad isbergssalladshuvud
  • ½ paket fetaost
  • ½ dl olivolja
  • 2 msk vitvinsvinäger
  • 1 pressad vitlöksklyfta
  • svartpeppar
  • ev. finhackade soltorkade tomater
Börja med att strimla salladen, smula ner fetosten och ev hacka ner tomaterna. Blanda sedan olivolja och vinäger, samt pressa ner en vitlöksklyfta och rör omkring. Häll sedan oljeblandningen i salladen, rör om och smaksätt med svartpeppar efter smak. Klart! 

Det var det lilla jag hade att prata om idag! Mer korv till folket /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar