måndag 11 maj 2015

Plankad majskyckling & grönsaksstuvning.

Kycklingen grillas på planka dels för att ge lite rökkaraktär såklart men framförallt för att skydda kycklingens undersida från den direkta värmen från briketterna. Vi vill istället åt den indirekta värmen som studsar ner från locket och värmer kycklingen ovanifrån!

Just nu ligger två stycken kycklingar och myser i en brine på diskbänken. Dem ska grillas ikväll så det är med andra ord inte den kycklingen jag tänkte skriva om idag utan en kycklingrätt som jag gjorde förra helgen. Det blir mycket kyckling lagat nu faktiskt och anledningen till det är helt enkelt att det är så jäkla gott och roligt att grilla. Speciellt hel kyckling är jag väldigt svag för.

Bilden ovan är ett klockrent exempel på hur du grillar din kyckling indirekt för bästa resultat! Insup bilden och gör helt enkelt likadant i din klotgrill så kommer din kyckling bli exakt lika god som min. För mer detaljer om tillagningen så kika i receptet längre ner i inlägget...

Jag får ofta frågor och kommentarer kring mitt grillande, vilket jag såklart tycker är skoj och vill gärna dela med mig av tips och skapa intresse hos min omgivning. Men den mest återkommande frågan är nog faktiskt "hur orkar/kan du grilla så ofta?" eller liknande. Jag brukar svara att "man måste ju äta", litegrann med glimten i ögat. Nu tänkte jag svara seriöst på den frågan och varför jag grillar såpass ofta och frenetiskt beror på flera saker... Till att börja med så älskar jag att laga mat överhuvudtaget och att det tar tid är absolut inget problem då jag tycker att bra mat ska få ta tid. Jag tycker sedan att grillen som maglagningstillredare är helt oslagbar med sin smak, variation och finess. Sedan är det fascinerande att jobba med levande energi som eld och glöd där vädret också spelar in, med andra ord ska det vara lite sport. Men framförallt så lagar du mat med alla sinnen och du utvecklas och blir bättre hela tiden, därför grillar jag så fort jag får chansen.

Jag kan ha en skitdålig dag ibland precis som alla andra eller kanske vara så trött på eftermiddagen så jag bara har lust att skita i allt och gå och lägga mig. Men så fort jag börjar laga mat inne i köket eller ute på gården så är det som att allt annat försvinner, jag går in i en bubbla och den dåliga energin är som bortblåst. Det låter kanske lite klyschigt men det är helt sant, detta är såklart också en av anledningarna till mitt stora grill och matlagningsintresse...

Sedan måste jag slå hål på en myt också när jag ändå är igång och det är ju det ständiga tjatet om att grillning tar sån tid, är jobbigt och krångligt. Det är helt fel och det är dessa myter som får folk att beundras av mitt ihärdiga grillande. Om vi tar tex kycklingen som grillas i detta inlägg så tar det förvisso 2,5 timme från start till måltid, men den aktiva matlagningen och grillpreppareringen i tid är kanske 30 min. Övriga tiden så gör jag ingenting och då menar jag ingenting med maten. Dem två timmarna som kyckligen ligger på grillen kan du använda till precis vad du vill :) Sedan finns det såklart en del grillningar som är krävande men dem flesta är faktiskt ingen konst utan konsten ligger i själva planeringen och tekniken.

Nu har jag pratat tillräckligt om detta men har ni funderingar eller behöver lite grilltips så är det bara att srkiva till mig här eller på sociala medierna.

Rustikt! Precis som jag gillar det, inga krusiduller...

Plankad kyckling 4 port:


Fyllning:
  • 1 liten gul lök
  • 1 litet äpple
  • 2 vitlöksklyftor
  • ½ dl chilisås
  • 2 tsk soja
  • 2 tsk tomatpuré
  • ½ tsk worchestershiresås
  • ½ dl rött vin
  • salt & peppar
Rubb:
  • ½ - 1 msk paprikapulver
  • 1 tsk rökt paprikapulver
  • 2 tsk kebabkrydda
  • 2 tsk salt
  • 1 tsk vitpeppar 
Övrigt:
  • 1 st majskyckling
  • 2 msk olivolja
  • 1 st rökplanka
  • 3 nävar rökflis 
  1. Börja med att tända grillen enligt indirekt teknik. Använd gärna långsamt brinnande briketter så som kokos. Du skall ha en tempratur i grillen kring 120 - 150 grader. Blötlägg även rökfliset samt rökplankan.
  2.  Gör sedan fyllningen genom att blanda skivat äpple, hackad lök och vitlök med resten av ingredienserna och smaka upp med salt och peppar. Proppa sedan kycklingen full invändigt och knyt igen benen med en bit snöre.
  3. Blanda sedan rubben enligt ingredienserna ovan eller med egen favoritblandning. Smek in kycklingen med olivolja, krydda sedan med rubben och gnid in denna i skinnet. 
  4. På med kycklingen på grillen och låt den gå 90 - 120 min. Kasta på en näve rökspån var 30e minut. Kycklingen är klar när du har ca 72 grader intill bröstbenet. Klart! 
Till detta så gjorde jag en stuvning på broccoli, purjolök och champinjoner som fick puttra i grädde, philadelphiaost och en grönsaksbuljongtärning. Smakas sedan upp med salt och peppar, busenkelt och busgott!

 Så skippa filéerna nästa gång du är sugen på kyckling och gå istället på den hela kycklingen. Prova gärna också majskycklingen som är extra mör och fin. Ha en bra dag! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar