tisdag 2 juni 2015

All in efter en grillfri helg!


Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade och det har berott på flera saker men framförallt mycket jobb och ett jäkla skitväder! Fasen vilken otur vi haft med vädret den här säsongen, jag vill inte låta bitter men saken är ett faktum. Efter två bortskämda år med grymt väder så svider det i en storgrillares hjärta när blåsten och regnet övervinner solen. Nog om det tråkiga vädret för igår var det återigen dags för grillning och även om det var måndag så sparade jag inte på krutet, för har man jobbat helg så får man unna sig lite lyx även om det bara är måndag :)

Jag rökte jätteräkor och fyllda tomater, samt direktgrillade rostbiff och grönsaker. Till det åt vi såklart våran patenterade bearnaisesås som är ett måste på bordet under grillsäsongen, lär er att göra den så behöver ni aldrig köpa en färdig bearnaise! Smaksätt den dessutom med vad du vill för att få fram just "din egen bea"!


Rökta jätteräkor som sagt och när jag pratar rökta så är dem med andra ord indirekt grillade på tempratur mellan 80 - 120 grader. Blötlagt rökflis av äppelträd strös direkt över kolbädden för att skapa rök som smaksätter räkorna. Enkelt som bara denn och inget mer behövs egentligen men jag gillar också att tillsätta lite extra smaker för att få räkorna precis som jag vill ha dem och då gör jag såhär...

Rökta jätteräkor ca 400 g, som förrätt eller tillbehör 4 port:
  • 400 g jätteräkor
  • 1 pressad vitlöksklyfta
  • ½ - 1 hackad röd chili
  • 1 msk finhackad persilja
  • ½ dl vitt vin
  • ½ dl olivolja
  • salt & peppar
  1. Tänd grillen med 50/50 teknik och 80 - 120 grader på termometern eller röken med densamma temp. Strö sedan blötlagt rökflis direkt över glöden så att du har konstant rökutveckling under rökningen. 
  2. Lägg räkorna i en folieform. Strö över pressad vitlök, hackad chili, finhackad persilja, en aning salt och en aning peppar. Ringla sedan över vitt vin och olivolja, sedan är det bara att lägga det på gallret och röka härligheten i 30 - 40 min. Dem ska få fin rökbrun färg när dem är klara. 
Superenkelt och supergott, precis som grillning är generellt bara man vet hur man ska göra :) Som jag brukar säga så är planering A och O! Detta recept kan du absolut göra på vanliga klassiska räkor också men tänk då på att du kan få dra av några minuter av röktiden så att dem inte går torra. Klämm och känn eller varför inte provsmaka under rökningen för att hitta just din smak. Vissa gillar lättrökta räkor och andra föredrar lite hårdare rökta så prova dig fram!


Dem fyllda tomaterna då? Jo det är ett gammalt bakfickerecept som har följt mig genom åren som jag från en början blivit inspirerad av i ett planksteksrecept och sedan utvecklat. För receptet på dem klickar du in här! Dem röks sedan intill räkorna under samma tid och sedan är dem bara att servera.


Nu kommer vi in på det här med planeringen igen, ni vet A och O med grillning :) Räkorna och tomaterna behöver 30 - 40 min på indirekt med 80 - 120 grader i grillen. Sista 20 min så lägger jag rostbiffskivorna direkt ovan kolbädden (därav 50/50 och inte indirekt teknik, tänk också på att det är mycket högre temp direkt ovanför kolbädden vilket gynnar rostbiffens tillagning). Jag grillar rostbiffarna i ca 1,5 - 2 min på varje sida och lägger sedan dessa i ett foliepaket för att vila utanför grillen. Resterande 10 - 15 min så grillas grönsakerna, även dem som rostbiffen på dem varma "direkta" sidan och dem penslas en aning med valfri glaze. Detta innebär att alltsammans är klart samtidigt och familjen eller gästerna kan sätta sig till bords för att äta!


Kollar ni i receptregistret både här på jimpsgrill och på jimpslchf så kommer ni finna flera recpet på just rökta räkor och det är just för att det är så snuskigt gott men också väldigt enkelt att göra, med andra ord ett bra test för dig som kanske just kommit igång med rökning. Så kika gärna runt och kolla litegrann och våga testa denna grymma delikatess...


Ja och såhär kan en grym "Surf ´n turf" -tallrik se ut, tillagad på en vanlig klotgrill på 40 min med ytterligare 40 minuters förberedelser. Livskvalitet kan se olika ut hos olika människor men det här är livskvalitet för mig. God mat som denna, tillagad med mycket kärlek ute på grillen i trädgården är svårtslaget... Denna bilden är förresten plockad från mitt Instagramkonto och vill du få mer intryck än det jag delar med av mig här på bloggen så tveka inte att börja följa mig där. Min användare är @jimps_ och du hittar annars mina grillbilder på #jimpsgrill. Ha det fint! /jimps

1 kommentar:

  1. Kul att se en grillblogg till!
    Även jag bloggar om grillning i alla dess former, kika gärna in till mig!
    https://grillmastaren2014.wordpress.com/2015/06/10/traditionell-midsommar/

    SvaraRadera