tisdag 21 juli 2015

Hem till grillarna!


Jag berättade ju i senaste inlägget att vi var hemma igen och jag tänkte bara skriva lite mer om det idag och om vad som har landat på grillarna sedan vi kom hem, utöver kycklingen såklart...

Man brukar ju säga borta bra men hemma bäst, fast riktigt så brukar inte vi känna och det gjorde vi inte denna gången heller. Såklart trivs vi hemma men jag tror att vi är väldigt bra på att semestra och trivs väldigt bra tillsammans hela familjen, vi tröttnar liksom aldrig på varandra. Sedan tror jag att ju längre man är borta desto mindre längtar man hem också, till en viss gräns kanske... Iaf så var det lite tungt att komma hem och parkera husbilen denna gången, vi hade gärna varit borta lite längre men som jag skrev senast så har man ju ett liv på hemmaplan att ta tag i och vi ser ju ändå ganska glada ut på bilden va?


Men när man kommit till rätta hemma och tänder upp en grill ute på gården för att laga mat så är det faktiskt inte så dumt att vara hemma ändå :) Picnicgrillarna i all ära men det är ju skönt att kunna jobba med dem större grillarna också, framförallt är det bekvämare och enklare att grilla på dem. Förutom kycklingen som grillades indirekt då som sagt så har vi dem inledande dagarna på hemmaplan rökt högrev, indirekt grillat kalvhögrev och även indirekt gorgonzolatoppad kycklingfilé, dumt att klaga!


Jag tänkte börja skriva om den rökta högreven. Det är ju en av dem bästa sakerna som jag lägger på röken enligt mitt tycke, men denna gången vart det en liten besvikelse. Högrev kan vara ett lite klurigt kött och det är viktigt att det är utskuret på rätt sätt så därför är mitt tips att gå på dem lite dyrare bitarna i disken och skippa det billigaste. Nu köpte jag en skysst bit men vart ändå lite besviken pga att den innehöll en alldeles för stor fettkärna. Det är första gången jag råkat ut för det så jag var inte riktigt observant när vi köpte köttet men den var alldeles för stor så halva biten var oätlig, men resten var lika gott som vanligt så det var iaf en tröst. Det kommer jag vara mer observant på nästa gång och det får också vara mitt tips till er idag, att granska köttet noga!


Hur tillagar jag denna högrev som jag mer än en gång sagt att det är det godaste jag plockat av röken här hemma. Receptet på denna rökning hittar inne på här! I receptet körde jag den på träröken men det går lika bra på vilken rök som helst eller på låg indirekt värme.


Vad är det som är så speciellt med högreven då om vi ska ta det lite kort? Jo först och främst blir det ju mört då det röks eftersom det innehåller mycket fett men ändå med lite tuggmotstånd eftersom den är uppbyggd av långa fibrer. Rökningen ger ju såklart köttet rökkaratär som du själv bestämmer styrkan på och rökkaratären passar väldigt bra till dess naturligt kraftiga köttsaftsmak. Så kort och gott, röker du den pefekt så finns det inget godare men passa dig så du inte kör den för varmt eller för länge, då går den inte att äta sen. Använd termometer!


En trancherad bit högrev tycker jag är skysst att toppa med en blandning av olivolja, vitlök och persilja. Det höjer smaken på det redan smakrika köttet och ser väldigt trevligt ut vid servering. Vad du sedan väljer att servera till köttet överlåter jag helt till dig själv, det är mindre viktigt ;)


Om vi ska prata litegrann om kycklingen då. Jag har läst en del kommentarer på grillforum där någon eller några kastar ur sig att "jag skulle aldrig lägga en filé på grillen". Med det menar dem såklart det faktum att en filé innehåller väldigt låg halt av fett och risk för att det då blir torrt. Sånt säger man såklart för att skapa diskussion eller för att vara märkvärdig. Det kontrar jag med att säga att jag älskar att grilla filé! Kyckling, fläsk, nöt eller vad du vill. Jag är också väldigt bra på det vill jag hävda för en filé måste faktiskt grillas väldigt försiktigt men gör du det på rätt sätt så blir den magiskt god och hemligheten ligger i köttsaften som skall bevaras i köttet och inte torkas ut vid tillagningen...

En filé skall tillagas på låga tempraturer, antingen genom rökning eller indirekt grillning. Jag föredrar tex grilltekniken 50/50 vid grillning av fläsk eller oxfilé. Då kan du bryna på köttet på direktvärme några minuter för att skapa en stekyta för att sedan lyfta över köttet på kalla sidan och grilla klart det indirekt på låg temp tills det är klart. Ja menar hur ska man annars tillaga en oxfilé på bästa sätt? Eller gillar dem inte oxfilé dem som skriver detta? Ni märker att jag har hakat upp mig på dumma kommentarer inne på forum va?, men nu släpper jag det med att säga att filé är fantastiskt att grilla! :)


Vad gjorde jag med denna kycklingfilé då?
  • Jo jag körde en enkel variant där jag lägger kycklingen på indirekt värme med ca 120 grader i grillen. Jag saltar och pepprar dem och skär sedan några snitt på toppen av varje filé och toppar med ett rejält lager gorgonzolaost. Låt dem sedan gå tills dem når en innertemp på 68 grader. Sedan är det klart att servera! Till detta ser ni att jag rostar blomkål i folieform, fruktansvärt gott och blomkål är ju i säsong nu så det är ett tips!


Sist men inte minst så kommer vi till kalvhögreven som jag grillade indirekt direkt när vi kom hem från semestern. Det var faktiskt det första jag gjorde när vi kom hem och parkerade husbilen, att just dra igång grillen och få på köttet. Sedan fick det ligga där ett par timmar tills det var dags att äta senare på kvällen. Det är så en riktig matälskare jobbar :)


Så här enkelt körde jag kalvhögreven.
  • Bind upp den med bindtråd för att få den lite stadig och sedan penslade jag den med "hot sauce" innan jag rubbade in den med salt, peppar, vitpeppar och paprikapulver. Sedan fick den ligga och mysa på kring 100 grader tills innertempraturen uppnår 55 grader. Låt vila 15 min och skär sedan upp köttet till servering. Enkelt och gott!
Penslingen med "hot sauce" är lite rolig för den ger en liten udd av sting som inte alls är starkt efter så lång grillning men ger en väldigt bra utsmak på köttet. Ha det fint! /Jimps 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar