måndag 20 juli 2015

Killer currysås


Åter hemma efter tre veckor i husbil så finns det ju lite att pyssla med hemma kan man lugnt säga! Det som främst kräver kärlek är trädgården som blommat över delux. Gräs, buskar, häck, träd, rabatter, land och diverse övrigt krävde tre tuffa dagars arbete. Men man måste ju äta också och då är det skönt att grillarna stod kvar när vi kom hem!

Camilla stack ut och käkade med ett par kompisar en kväll och då lagade jag den godaste currysåsen jag nogonsin gjort i hela mitt liv och kanske tom den godaste jag ätit. Jag fick till den så jäkla bra så jag satt och njöt av varenda smakbit. Skrytit?, det tar jag...

Till såsen indirekt grillade jag en kyckling på gasolgrillen. Jag körde den på planka vilket är smart eftersom den skyddar mot eventuell direktvärme som kommer underifrån samtidigt som den ger något rökig smak i grillen. Det är ingen konst att indirekt grilla en kyckling utan det gäller bara att hålla koll på tempraturerna...
  • Jag gjorde kycklingen ganska simpelt idag och rubbade in den och maserade in den i olivolja innan jag helt enkelt grillade på den på 150 grader i ca 90 min. Den är klar när tempraturen intill bröstbenet överstiger 70 grader. Kryddorna jag rubbade in den med var salt, peppar, vitpeppar, paprikapulver, gul curry och spiskummin. Skitenkelt och skitgott...


Nu till pricken över "i", såsen. När jag var liten hade jag två stycken favoriträtter, den ena var stekt salt sill och den andra var just kyckling med currysås. Jag planerade att laga denna kyckling men visste inte riktigt vad jag skulle göra till och helt plötsligt fick jag en flashback från barndommen och självklart skulle jag göra currysås! Till detta skivade vi upp gurka, morötter och selleri.

Detta ställer vi sedan fram mitt på bordet med varsin dippskål och sedan är det bara att plocka, dippa och äta med händerna. Ekelt, rustikt och mysigt.... 

Currysås:
  • 2 st hackade schalottenlökar
  • Smör
  • 2 dl vitt vin
  • 1 msk konc kycklingfond
  • 100 g ädelost
  • 100 g philadelphiaost
  • 3 - 5 dl vispgrädde
  • 2 - 3 tsk gul curry
  • 3 krm vitpeppar
  • Salt & peppar
Fräs den hackade löken i kastrull med smör tills löken mjuknat. Slå på 2 msk av curryn och låt fräsa till. Slå sedan på vinet och koka upp, låt stå och puttra på svag värme tills vinet reducerat till minst hälften. Slå sedan i fonden, ädelost och philadelphia. Låt dessa smälta ut och slå sedan på 3 dl vispgrädde och vitpeppar. Låt nu såsen stå och puttra 10 - 15 min. Smaka upp mot slutet med mer grädde, curry, salt och peppar efter smak och tycke. Servera och njut! 



Jag har sagt det många gånger tidigare men jag säger väl det igen då. Indirekt grillning är så underbart! Lägg på och plocka av när maten är klar ett par timmar senare. På den tiden kan du tillaga alla övriga tillbehör i lugn och ro eller om så inte behövs kan du göra precis vad f-n du vill :)

Ha det fint gott folk! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar