måndag 3 augusti 2015

Rökta räkor med chiliaioli


Nu har jag jobbat en vecka sedan semestern tog slut. Vi börjar komma in emot sensommaren och den största grillhysterin börjar lägga sig och ersätts snart av kräftpremiär, skolstart och höstvardag. Det är nu framöver som man verkligen kan se vilka som är riktiga "backyard heroes" och vilka som är semestergrillare. Visa att du är av det rätta virket och fortsätt att tända grillen under hösten. För mig handlar det om att laga god mat och att koppla av. Det tar lite längre tid och det är kanske lite svårare att motivera sig när kvällarna blir mörkare och mörkare. Men det är just därför man ska fortsätta att skapa på grillen, för att man behöver det i dessa tider när mörkret kommer krypande! Förläng sommarkänslan genom grillningen...

Jag har börjat jobba som sagt och jag jobbade hela helgen medans resten av familjen var utflugen. Så Lördagskvällen efter jobbet tillbringade jag hemma själv. Jag köpte hem lite goda ostar, korvar och framförallt räkor! Dem hamnade såklart på smokern där dem röktes ordentligt, jag rökte dem hårdare än någonsin och dem vart såå bra! Helt klart dem bästa jag gjort och det beror nog på två saker, dels rökningen såklart men det var också riktigt fina räkor jag fick tag på. Så det vill jag slå ett slag för! Att det är alltid viktigt att välja bra råvaror. Med bra råvaror så har du hälften vunnet och tvärtom...


Som jag sa så fick jag till dessa räkor bättre än någonson (skryt, ja vet..) och anledningen till det var att jag rökte dem extra hårt och dem fick iom det en väldigt kraftig röksmak. När man sticker ner näsan och doftar till på räkorna så bara exploderar det i näsan! Mixen mellan det varma räkspadet, vinet, kryddorna och röken ger tillsammans en obeskrivlig doft när dem är nyrökta. När någon frågar mig om en bra nybörjarrökning så svarar jag alltid räkor just för att det inte är svårt och för att smakupplevelsen är så fin.

Själva rökningen är ju som sagt inte jättekomplicerad, men som alltid med rökning så gäller det att plocka räkorna vid rätt tillfälle och framförallt då inte köra dem för länge så dem blir sega. Så håll koll och provsmaka om du är osäker.


Rökta räkor:
  • Färska eller frysta räkor
  • 1 dl vitt vin
  • ½ dl olivolja
  • 1 tsk konc fiskfond
  • 1 hackad röd chili
  • 2 msk finhackad persilja
  • äppelrökflis
  1. Börja med att hetta upp röken eller grillen med 50/50 teknik. Tempraturen i locket skall ligga mellan 80 - 120 grader.  Blötlägg rökfliset.
  2. Lägg räkorna i en aluminiumform och ringla över vinet, olivoljan, fonden, chilin och persiljan. Lägg formen på röken och pytsa på rökflis genom hela rökningen så att räkorna tar ordentligt med smak av äppelträdet. 
  3. Jag rökte min räkor på 100 grader i ca 50 min. Mina vart perfekta men detta är inte hugget i sten så var observant. Det kan variera på räkstorlek, hur väl tinade dem är osv... Du ser när dem har en vit och rödspräcklig färg att dem börjar bli klara. Håll koll, provsmaka mot slutet och plocka dem när du tycker dem är grymma! 
Till detta så gjorde jag en Chiliaioli som passar utmärkt att doppa dessa goda räkor i och den gör du såhär....

Chiliaioli:
  • 3 äggulor
  • 3 dl rapsolja
  • 1 pressad vitlöksklyfta
  • 1 - 2 tsk sambal oelek
  • salt & vitpeppar
Lägg äggulorna i en skål och vispa med stavmixer samtidigt som du slår i rapsolja succesivt, litegrann i taget så att det inte skär sig. Avsluta med att smaksätta med vitlök, sambal och en aning salt och vitpeppar. Klart! 


Det är inte det första och antagligen inte det sista inlägget jag skriver om rökta räkor, vissa saker tåls att skriva om mer än en gång :) Lova nu att om du inte testat dessa godingar tidigare gör det nu en gång för alla! Kom ihåg att du inte behöver en rök för att tillaga dem utan det går även med en kol eller gasolgrill med lock där du kan grilla med 50/50 teknik och använda rökspån. Så unna dig själv, överraska frugan eller servera som tillbehör på kräftskivan i höst. Det sitter liksom aldrig fel med ett tråg rökta räkor ;) Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar