måndag 14 september 2015

Helrökt lax


Jag väljer att kalla den här firren för helrökt lax och med det menar jag att laxen är en hel bit fisk såklart. Vill man vara helt korrekt kanske man ska kalla den för rökt hel lax, men nu är det jag som bestämmer och då blir det såhär...

Det är faktiskt första gången som jag röker en hel lax. Tidigare har jag bara rökt allt ifrån laxsida och nedåt i storlek när det kommer till större fiskar men det här med att röka hel fisk på över 2 kg är mer genialiskt än vad man vid första anblick kan tro. Du får för visso ett jämnare resultat på en laxsida eller filé men skillnaden är nog ganska liten. Här har du skinnet på fisken som tar emot det mesta av röken och låter sedan smakerna och värmen vandra in i fisken så att den blir jämt och fint temererad. Skillnaden mot en laxsida tex blir att röken och värmen kommer i kontakt med själva köttet direkt vilket ger en fin smak om den inte röks för länge och tar för mycket smak. Två helt olika sorters rökningar med andra ord och jag måste säga att jag gillar båda. Men kort och gott så blir den helrökta fiskens kött lite mildare än om du röker tex en sida.

När jag röker denna fisken så använder jag min Landmann Taurus som har gått varm hela sommaren. Min grabb Vincent brukar fråga mig varför jag aldrig använder mitt rökskåp som jag själv byggde förra sommaren och jag har faktiskt lite dåligt samvete för att jag använder det så sällan så jag måste skärpa mig lite där och dra igång lite höströkningar i träröken framöver. Till råga på allt så har jag ju ett oljefat hemma på gården som väntar på att förvandlas till en UDS, hur fan ska jag hinna använda alla grillar??? Jag behöver mera fritid tror jag :)


Till den här goda laxen valde jag att grilla på lite av dem grönsakerna som kylen hemma hade att erbjuda och sedan snodde jag ihop min inbitna fiskfavorit, kall romsås! Man kan aldrig tröttna på denna underbara sås/röra. Jag har gjort mängder med olika sorters romsås men här nedan har ni ett par riktigt fina recept som ni kan testa!

Romsås
Romsås med parmesan

Tänk på en sak när ni komponerar en sådan här rätt där ni har en rökt men ganska mild fisk, samt en krämig och salt romsås att ni gärna kan grilla på och smaksätta grönsakerna rejält! Låt dem fräsa ordentligt på direktvärme och pensla med kryddig glaze, chilisås eller något annat gott som ger karaktär åt grönsakerna. Det ska inte vara några tråkiga smaklösa grönsaker på en sådan här tallrik utan dem ska få ta plats och bli en kontrast till den mjälla fisken. Ett litet tips från mig är att tänka på helheten redan innan tillagningen...



Helrökt lax:

  • 1 st hel lax, ca 2 kg
  • 1,5 dl salt
  • 3 liter vatten
  • 1 burk mörk lager öl 33cl
  • 1 näve krondill
  • Olivolja
  • Salt
  • Chiliexplosionkrydda
  • 1 st hackad chili
  1. Börja med att göra en rimmlag genom att koka upp vatten och öl. Tillsätt salt och rör runt tills saltet har lästs upp. Rör sedan ner dillen och låt lagen svalna. 
  2. När lagen är sval så lägger du ner fisken så att den täcks av lagen och låter den ligga minst 2 timmar men gärna hela dagen om du kan. 
  3. Starta röken eller grillen med 50/50 teknik. Temp i röken skall ligga kring 100 grader. Använd ved, chunks eller rökflis av al, äpple eller körsbärsträd för att skapa röken. Pensla skinnet på fisken med olivolja samt krydda på med salt, hackad chili och chiliexplosionkrydda. Rök nu laxen tills köttet intill ryggraden uppnår 52 grader eller tills köttet släpper från benen. Låt sedan fisken svalna innan servering. Klart! 
Det var det lilla jag hade för dagen, ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar