söndag 3 april 2016

Webers nya briketter


Weber har ju tidigare år haft ett gäng olika sorters kol och briketter. Dem flesta sorterna riktade sig mot mindre målgrupper och säljs oftast bara på specialinriktade butiker. Då pratar jag tex om deras steak housekol i stora bitar gjord på hardwood, expresskol och premiumbriketter. Men framförallt deras koksbriketter som dem i 4 - 5 år storsatsat på och nått kunder i dem flesta större butikerna. 

I början var kokosbriketterna mer likt en klassisk brikett med längre brinntid men dem senaste två åren har dem gjorts större, typ dubbelt så stor och iom det så är den helt enkelt felkonstruerad. Den kräver mer bindemedel och det bildas för mycket aska och briketterna har en tendens att kväva sig själva. I praktiken så brinner dem länge men alstrar låg värme enligt min erfarenhet. Fungerade helt ok vid rökning (även om man betalade mycket pengar för massa aska/bindemedel) men mindre bra vid grillning och indirekt grillning då tempraturen inte kommer upp ordentligt. 

Men nu verkar weber ha tänkt om igen och jag tror deras tanke helt enkelt är att dem vill smalna av och inrikta sig på den stora marknaden där dem flesta kunderna finns och med enbart två bra all-aroundprodukter så kommer dem helt enkelt tjäna mer fläsk och släpper matchen mot dem konkurerande Lumpkol tillverkarna, eller???... det ryktas ju nämligen om att weber håller på att ta fram en kamado grill i brinnande stund så nästa år lär dem nog trots allt börja sälja en ny lump-kol. Då har dem tre olika sorters kol, två skyssta inkörda all-around produkter och en premium. Det låter lite mer likt en gigant som weber tycker jag. Därav känns det ännu mer naturligt gjort av weber att överge koksbriketten och i framtiden satsa på klassisk brikett och hardwood. Antingen är jag smartare än dem eller så har jag synat dem? ;) 


Till själva briketten då! Jag har läst om den i Webers årliga magasin "grill on magazine" där dem har en flersidig artikel om hur fantastisk den här produkten är samt dess födelse. Jag ska bespara er detta och ni behöver inte läsa det heller. Summa summarum är att det är en riktigt bra brikett i en snygg förpackning. Det är en bra produkt som jag tycker kan klassas som "best in class" bland träkolsbriketter!

  • Den är snabb att tända, weber påstår 20 min och jag instämmer. Dem kommer paketerade i en sluten plastpåse, vilket gör att dem alltid är torra. Samt att dem har dem nya räfflorna som gör att antändningen tränger in i briketten snabbare än globformade briketter. Sedan har det såklart med sammansättningen av själva briketten, men det har jag ingen aning om så det tänker jag inte yttra mig om.
  • Brinntiden är uppskriven till 3 timmar och det är nog en sanning med modifikation. Brinntid 3 timmar ja men brinntiden med bra effekt uppskattar jag till mellan 2:20 - 2:40 (låg belastning med locket på), nånstans där. Här har alltså weber överdrivit något även om dem kanske brinner i 3 timmar. Kör du direkt grillning delvis utan lock så kan du kanske tom bränna ut dem på två timmar. 
Om vi ska totalbedömma så är detta en skitbra träkolsbrikett som slår dem flesta men som inte ska klassas som en premiumbrikett egentligen i mitt tycke, utan som en klassisk träkolsbrikett. Weber har gjort det bästa man kan göra av en träkolsbrikett, det ska dem ha en eloge för men jag tycker att det finns minst två andra sorter som jag klassar som mer prisvärda och har ungefär samma egenskaper som denna. Men vill du ha en träkolsbrikett som brinner lite längre än dem flesta andra, inte vill grilla med kokos, betala lite mer. Då köper du denna produkt som är en riktigt bra produkt, tummen upp weber! Nu väntar jag spännt på eran kommande premium-produkt....eller? :)

Ha det fint! /Jimps 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar