söndag 29 maj 2016

Ribs-Söndag


Det har varit en bra Söndag idag och jag måste ju också säga grattis till alla mammor på mors-dag. Vädret har inte varit något vidare idag men jag har fått massor gjort hemma både igår och idag så jag har en bra känsla i kroppen. Sedan kröntes ju dagen med denna fantastiska rökning!

Den var verkligen fantastisk även om det kanske är ett överanvänt ord. Det regnade mer eller mindre hela tiden men det gjorde ingenting, det var ett ganska behagligt regn och hyffsat ljust ute ändå. Det var så skoj att fixa och trixa med smokern för den första varmrökningen på väldigt länge så jag filtrerade bort regnet och trivdes hur bra som helst.

Som ni ser så kör jag med en Landmann Taurus modell stor. En rök som jag fick förra våren och har använt en hel del. Den kan också användas som grill men jag har enbart använt den som smoker. Iår har Landmann utökat sitt sortiment på smokers och har nu en serie som heter Tennesse som består av samma slags smokers som denna fast med mer tilltagen kvalitet i plåten. Dem har även en kamadogrill i sortimentet iår som heter Landmann Big och den verkar riktigt bra i kamado-klassen. Kamado står ju näst i tur på min önskelista så vi får se när och vilket märke som hamnar på min gård men just Landmanns Big tycker jag ser riktigt bra ut just nu...


Här ser ni dagens "feast" på tallriken. Dem goda ribsen tillsammans med sötpotatis, coleslaw, hummus och bea. En riktigt smarrig grilltallrik där man slickar fingrarna efteråt. Jag har många grillfavoriter men ribs ligger definitivt på topp fem och dem bästa ribsen röker du, men dem blir väldigt bra också om du kör dem på indirekt med låg temp. Så även om du inte har en smoker så rekommenderar jag dig att testa dessa på din grill!

Nu när jag ändå håller på och rekommenderar er saker till höger och vänster så måste jag rekommendera ett program på youtube som heter "Keith Floyd" och är en BBC produktion. Riktigt bra matlagningsprogram. Sedan också "Matgeek" om ni inte redan följer honom, för det mesta riktigt bra.

Äppel & svartvinbärsjuice används som mopp-sås. Den sprayar jag köttet blomspruta under dem sista 2 timmarna.

Rubb:

  • 2 tsk salt
  • 1 tsk vitpeppar
  • 2 tsk paprikapulver
  • 1 tsk stark paprikapulver
  • ½ tsk chilikrydda
  • 1 tsk spiskummin
  • 1 tsk kebabkrydda 
Blanda alla kryddor och gnid in i köttets yta. Det ska vara ett rejält täcke. 
Tjock glaze:

  • 2 dl chilisås
  • 1 liten hackad lök
  • 2 pressade vitlöksklyftor
  • 3 msk soja
  • 1 dl creme fraiche
  • ½ dl olivolja
  • ½ dl rött vin
  • 1 tsk hot sauce
  • 1 tsk tigersås
  • 1 tsk worchestersås
  • 1 tsk kalvfond konc.
  • 1 tsk vinäger
  • 1 tsk dijonsenap
  • 1 tsk paprikapulver
  • 1 tsk kebabkrydda
  • 1 tsk salt
  • ½ tsk vitpeppar
  • ½ tsk spiskummin
Rör ihop alla ingredienserna och pensla köttet med rikligt av den här tjocka glazen under dem första röktimmarna. Sista timmarna sprayar du köttet med äppeljuice




Nu kommer vi till själva rökningen och behandling av köttet, såhär gjorde jag idag...
Jag börjar med att tända upp röken med 75% fyllt tändrör briketter. Tempen i röken ligger kring 100 grader. Jag fyller sedan på med lumpkol med jämna mellanrum för att bibehålla tempen alltefter briketterna brinner ut. Var trettionde minut slänger jag en näve körsbärsspån över kolet.
Tag bort hinnan på ribsen, det är en tunn och hård hinna som sitter på hela insidan. Gnid in rubben och lägg på ribsen på röken. Pensla tjockt med glazen runt om och gör även det en gång till efter en timme. Rök nu ribsen i ca 4 - 5 timmar och moppa med äppeljuice under dem sista två timmarna. Sista timmen sedan så lindar jag in köttet i folie och låter dem fortsatt ligga på röken, det gör jag för att dem inte skall få för mycket yta och är en smaksak.
Till detta fantastiskt smakrika kött serverade jag som jag nämnde tidigare rostad sötpotatis, coleslaw, hummus, bearnaisesås. En bra avslutning på helgen detta. I morgon väntar "Blodomloppet" i Borlänge direkt efter jobbet. Det ska bli skoj och behövligt för äter man gott så måste man också träna hårt! Ha det fint på er. /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar