torsdag 12 maj 2016

Sallad är alltid rätt till grillat


Vad äter man till en god bit grillad mat? Såklart kan man äta vad som helst men idag tänkte jag slå ett extra slag för det kanske mest klassiska tillbehöret på grillbordet, salladen! Den brukar alltid finnas med i någon form, stor eller liten och i fokus eller skymundan. Eftersom jag håller nere på kolhydrater så slopas oftast potatis och andra klassiska tillbehör och salladen blir många gånger det primära tillbehöret. Jag låter salladen ta plats och lyxar gärna till den med goda ostar, nötter, oljor osv. En sallad kan ju såklart göras hur maffig och fin som helst och behöver nödvändigtvis inte vara en tråkig isberg med gurka och tomat...

Det här med isberg, sallad och tomat var ju något som iaf jag är uppväxt med. Salladen var bara ett litet tillbehör som man ibland var tvungen att få i sig till vissa utvalda rätter. Det var proteinet och kolhydraterna som var i fokus. Men för varje år som går så uppskattas salladen mer och mer både av mig och dem flesta andra. Jag kan inte föreställa mig att den varit mer populär än vad den faktiskt är idag. Sallad finns att beställa som rätt på alla restauranger med olika tillbehör, du har en salladsbar i var och varannan butik, stor som liten. Kiosken, tåget, fiket, ja alltid kan du komma över en sallad. Anledningen är ju såklart att folk vill ha det och det påvisar som jag sa att salladen är större än någonsin tidigare. Sen att det är nyttigt och bra för både kropp och själ vet väl dem flesta, även om man såklart som med allt annat måste vara selektiv när man kan. Jag tänker då främst på hur, var och när den har odlats.
  • Hur: Med det menar jag såklart att det bästa är om man vet att produkten man stoppar i sig inte är behandlad med kemikalier eller metoder som kan vara skadligt för dig själv eller naturen. Många gånger kan bekämpningsmedel tros vara "ok" fast det i själva verket råder brist på forskning, samt att kontrollen i vissa länder kan vara bristfällig. Vill man vara så säker som möjigt så väljer man krav-märkt, egenodlat eller alternativ som man vet är bra.
  • Var: Det är ju självklart dåligt att den mesta frukten och grönsakerna transporteras över hela världen med smutsiga fartyg åt både det ena och det andra hållet! Försök äta frukt och grönt i säsong och lokalt för att vara en förebild. Sen kan man såklart inte tumma på allt och behöva leva som ett helgon men jag såg en dokumentär ang sjöfart för en tid sen där dem konstaterar att 90% av det människan konsumerar totalt av både mat och material transporteras halvvägs runt jorden, helt sjuk! Mycket är nödvändigt men väldigt mycket av detta är onödigt...
  • När: Frukt och grönt är färskvara och den ska vara färsk! Undvik vakumpack eller fryst i den mån du kan, där har du en prepparerad produkt som inte är helt naturlig, kan du välja så välj bort den. Sen är det såklart bättre att äta en Svenskodlad grönsak som nyss skördats än att äta en grönsak som plockats i förtid och sedan transporterats lång väg för att ta sig hit. 
Nu radar jag bara upp hur jag tänker kring frukt och grönsaker för att få den bästa smakupplevelsen, samt hur vi alla bör tänka för att inte mörda jorden i framtiden. Sen är jag ingen perfekt person utan jag köper också holländska tomater och vakumpackad sallad ibland men väljer gärna bort det när jag kan. Jag skulle dock aldrig köpa en frukt eller grönsak som jag vet är hårt besprutad som bananer och vindruvor mfl. Man ska veta det att en ekologisk grönsak är godare än en icke-ekologisk, det är ibland tom superstor skillnad och bara det är ett argument i sig till att köpa ekologiskt!


Hur gör man en god sallad då? Ja det är ju såklart högst individuellt men här ovan har ni ett trevligt exempel på en grönsallad toppad med hackade valnötter, grillad tomat och grillad halloumiost. Det är trevligt med lite tillagade komponenter i en sallad, det ger lite mer smak än om du enbart serverar en färsk tomat och färsk ost. Sedan ser det ju såklart riktigt trevligt ut också! Alla grönsaker går ju att grilla, så prova dig fram och blanda färska och grillade grönsaker samt tillbehör av olika slag i din sallad.


Här har ni en bild som jag publicerat på både Instagram & Facebook tidigare. Detta är en sallad jag gör väldigt ofta och är en favoritsallad hos hela familjen. Fördelen med salladen förutom att den är kanongod är att den mättar bra och ser väldigt trevlig ut på tallriken. På bilden har jag serverat den tillsammans med grillad kycklingfilé och grönmögeloströra. Jo förresten, om du inte redan följer mig på InstagramFacebook så tycker jag att det är hög tid att du gör det! Vad har jag i salladen då? Jo...

  • Sallad valfri, jag använder blandning av olika bladsallader
  • Rödlök
  • tomat
  • riven ost, lagrad präst eller annan smakrik ost
  • granatäpple
  • olivolja
  • vinäger
  • svartpeppar
Blanda helt enkelt önskad mängd av dem olika komponenterna och smaka av för att hitta din egen stil och smakbalans, jag gillar mycket av allt det goda!
Det var allt jag hade att bjuda på idag. Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar