onsdag 8 juni 2016

Gratinerad kassler


Kassler är en färdig detalj av fläsk. Den är rimmad och rökt, precis som man relativt enkelt kan göra själv om man har tid ork och lust. Men rimma och röka kan man inte göra var dag då det tar typ ett par dagar innan slutprodukten är klar. Man ska vara inbiten om man pysslar med detta med andra ord. Då är det tur att det finns en marknad för dessa färdiga produkter! Med tur menar jag att man måste ta till hand alla djurets detaljer och vissa detaljer kräver den här tillagningen för att dem ska bli attraktiva.

Kassler kan man ju äta som den är och den är god redan då. Men man kan ju också tillaga den lite försiktigt för att få ut lite mer av den. Jag gillar att göra som i detta inlägg och gratinera den, men den är annars god att göra gratänger eller pastasåser på. Alla har vi väl våran egen lilla relation till kasslern men idag skall jag presentera en god rätt som du snabbt tillagar på grillen... eller i ugnen om du så önskar... men det blir såklart godare i grillen... jag lovar :)


Vad är det jag gör då? Jo jag tänker lite Italienskt i smakerna och vad är då Italienskt? Det är såklart hur mycket som helst, men tomat, mozzarella, parmesan, oliver och örter låter väl lite italienskt va? Själva fläsket kan man väl också förknippa med Italien på sätt och vis men senap och brödet ni ser på bilden får man väl tillägna Frankrike då, så vi kanske slutligen ska säga provencale så är alla nöjda. Hur som helst så är det smaker alla känner igen och dem flesta tycker om med bra balans och inga konstigheter. Receptet kommer här...

Indirekt gratinerade kasslerskivor 4 port:
  • 800 g kassler, rökt och benfri
  • 2 msk dijonsenap
  • 3 msk chilisås
  • 2 tomater
  • 2 schalottenlökar
  • oliver, valfri mängd
  • 100 g mozzarellaost
  • 100 g parmesanost
  • 1 msk provencaleörter fryst
Börja med att skiva upp kasslern i 1 cm tjocka skivor. Bred på senap och chilisås innan du toppar med provecaleörter, hackad schalottenlök, tunnt skivad tomat, hackade oliver och slutligen ost. Jag körde hälften med mozzarella och hälften med parmesan. Grilla nu indirekt på ca 180 grader i 20 min.

Som sagt så körde hälften av kasslern toppad med mozzarella och andra hälften med parmesan. Jag tog lite vad som fanns hemma i kylen. Båda blir såklart supergott men skulle jag välja ett alternativ av dessa ostar så blir det mozzarellan. Den är lite mildare i smaken och passar bättre ihop med tomaten och kryddorna. Ni ser på bilden att jag också körde ett par vitlöksbaguetter samtidigt och det blir exakt som att göra dem i ugnen. Kör du indirekt värme så får du en ugnseffekt i grillen där du kan köra allt som du annars gör i ugnen. Som tex gratänger, klyfpotatis, rotsaker, pajer eller vad det nu kan vara... 


Nu ska jag börja jobba på en flik på sidan där du kan gå in och läsa lite kort om olika grilltekniker och innertempraturer osv. Något som jag länge har tänkt göra men som inte riktigt blivit, jag tror många kan ha nytta av en liten "lathund" där hemma under grillsäsongen när man får hjärnsläpp ang teknik eller innertemp. Det kommer nog ta lite tid att fixa till men jag jobbar på det och skriker till när det är klart!

Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar