måndag 13 juni 2016

Hela middagen på grillen


God kväll på er! Ni har väl sett Sveriges Em-premiär ikväll? Matchen var ju en besvikelse och nu måste dem verkligen rycka upp sig mot kommande världslag från Belgien och Italien. Men det sista som överger människan är hoppet och vi har ju gjort bra resultat mot Italien förr, så kör hårt Sverige!

Idag tänkte jag slå ett slag för att tillaga en komplett middag på grillen. Varför ska man göra detta då? Jo för att det är trevligt att stå ute och laga all mat och slippa springa mellan köket och grillen. Även för att det är roligt och utvecklande, du blir en bättre grillare med andra ord. Slutligen såklart för att grillat är godast, allt blir godare på grillen och det är sedan gammalt! :)


Vanliga tillbehör som annars körs i ugnen som tex gratänger, rostade grönsaker, rotsaker, potatis osv går alldeles utmärkt att köra indirekt på grillen för samma resultat. Du adderar på grillen även lite grillsmak som förstås förhöjer rätten. Annat som kokas inne på spisen som tex såser, primörer, pasta eller vad du vill går ju även det utmärkt att göra direkt på grillgallret eller kokplattan på gasolgrillen.

A och O när du skall tillaga ett brett spann av olika livsmedel på grillen är att du jobbar med olika grilltekniker. Det är väldigt sällan en komplett middag lagas med genomgående samma grillteknik och därför måste du planera och optimera grillen för vad som skall grillas. Man kan ju också använda två stycken grillar om man ska ha väldigt varierande tempraturer eller om man skall grilla mycket, men vanligtvis räcker det med att som jag sa att tänka till och använda rätt tekniker. Jag slår ofta ett slag för 50/50-tekniken när det skall grillas varierat och det står jag fast vid. Dagen till ära så körde jag dock indirekt-teknik eftersom jag jag både körde gratäng och massor av kyckling som inte får plats i en 50/50 uppläggning i min klotgrill. Resultatet blir densamma för dessa men det är lite meckigare att grilla på alla grönsaker och nötköttet på direktvärme mot slutet med två direktvärme-källor istället för en. Det är inga problem för en erfaren grillare men alltid smidigare med en större och hetare direkt-zon...


När jag pratar om grilltekniker och planering så har ni väl inte missat den nya fliken på sidan?! Den heter "grillskola" och innehåller kortfattad fakta om alla dem vanligaste grillteknikerna, samt innertemp-diagram för kött, fisk och fågel. Tanken är att du enkelt ska kunna klicka in och scrolla igenom den här sidan om du är osäker på en innertempen när du står ute vid grillen och behöver lite uppfräschning, eller för all del om du ska läsa igenom grunderna i grillteknikerna som jag ser dem vid planering för din kommande grillning. Jag vill hålla den kortfattad och informativ. Bra eller anus?, det får ni avgöra...


Jag använder alltid webers folieformar som både droppform i grillen och som tillagningsform i grillen. Det gör jag för att dem är så jäkla bra! Jag har provat och köpt massor av olika aluminiumformar och jag har inte hittat några som funkar bättre i grillen än dessa. Dem är tjocka och tål både hög värme och mer stryk än någon annan jag provat. Dem är dyra men väl värt varje krona! Tänk på att när du använder dem till matlagning så kan du köra dem i diskmasikinen och återanvända dem ända tills dem är trasiga och då pratar vi minst 5 - 6 ggr. Som droppfrom kan dem jobba tills den är full, så med andra ord så är dem dyra för att vara aluminiumform men väldigt värt pengarna! Enda nackdelen med dessa är att dem inte har något lock. Många formar man kan köpa levereras med lock och det är väldigt användbart både vid tillagning av vissa rätter och konservering efteråt. Men inte ens den bästa kan ha allt, även om det vore enkelt att åtgärda...
Kålrotsgratäng 6 port: 
  • ca 700 g kålrot
  • 1 gul lök
  • 3 dl vispgrädde
  • 200 g philadelphia
  • ½ grönsaksbuljongtärning
  • 1 tsk salt
  • ½ tsk vitpeppar
  • ½ tsk vitlökspulver
  • riven parmesanost
  1. Tänd grillen med indirekt teknik. Värmen i locket skall ligga på 150 - 180 grader. 
  2. Hyvla tunna skivor av kålroten med osthyvel eller matberedare. Skiva även löken tunnt och varva dessa i en stor weber aluminiumform. Slå sedan på philadelphiaost och grädde. Slutligen så smaksätter du med smulad buljongtärning, kryddorna och sist men inte minst ett täcke parmesan.
  3. Nu ska gratängen landa på grillen. Kör den som sagt indirekt och under lock i ca 45 min. Den ska få färg på toppen och vara genomkokt så att grönsakerna mjuknat. 


Avslutningsvis så vill jag bara nämna att jag idag var och hämtade våran husbil ur en vinterförvaring hos en närliggande bondgård. Kärran har nu vilat sig i form för årets äventyr och jag planerar att skriva mer om husbilsliv i nästa blogginlägg och då säkerligen också vara lite nostalgisk efter förra årets underbara fyra veckor ute på våra vackra vägar!

Ha det fint. /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar