tisdag 28 juni 2016

Semesterfavorit på grillen


Semesterfavoriten på grillen ja... Det får jag ändå kalla dem, mina kära lammracks. Dem äter vi minst ett par men säkert fler gånger på våran semester, men väldigt sällan resten av året. Bland det godaste detaljerna att grilla och jag hävdar att du inte kan tillaga detta fina kött lika bra på något annat sätt än att just grilla dem på en stekhet grill. Du behöver den heta grillen för att få till den smakrika skorpan på köttet och på kort tid tillaga köttet ända in i kärnan utan att torka ut det.

Lammracks har jag placerat i mitt "sommarfack" och där får den stanna. Jag tycker att det är viktigt att skaffa sig en relation till sin mat, precis som julmat och all annan traditionsenlig mat så kan man också skapa sina egna traditioner. Lammracks är semester för mig och så har det varit några år bakåt och säkerligen för all framtid frammåt! Grym att grilla hemma på grillen eller varför inte över öppen eld på en offentlig eldstad. Lyxig middag hemma eller en lyxig middag ute i naturen, det är bara att välja...


En het sommardag då allt på tallriken är grillat så tycker jag att det kan vara trevligt med en sval sås, dressing eller creme som i detta fall. Här gjorde jag en Fetaostcreme med smak av persilja och timjan som passar ypperligt till det smakrika lammet!

Fetaostcreme:

  • 200 g fetaost
  • 2 - 3 dl creme fraiche
  • 2 msk finhackad färsk persilja
  • 2 msk finhackad färsk timjan
  • 1 tsk citronsaft
Blanda alltsammans i en skål och vispa sedan slät med stavmixer. Tag lite creme fraiche i taget och smaka hela tiden av med mer för att hitta bra balans i smak och konsistens. Klart! 



Fetaostcremen och dem grillade grönsakerna i all ära men allt fokus i denna rätt ligger på det magnifika köttet! Att vissa hävdar att lamm smakar kofta har jag skrivit om tidigare så att det räcker, men jag hävdar fortfarande att det bara är en negativ sägen som folk tar till enbart för att ha en åsikt om något dem inte brukar tillaga.

Det här är inte bara ett underbart kött och grillkött, det är också ett vackert kött. Både före, under och efter tillaggningen, samt vid servering så slås man av elegansen i detta kött. Man kan misslyckas med tillagningen men tillagar du det rätt så kan du inte misslyckas med serveringen, för här jobbar vi med skönhet!

Att sedan plocka upp dessa i benet och bita tag i det möra köttet går nästan inte att jömföra med något annat, nej jag tror nog bannemig att det inte blir så mycket bättre än såhär...


Hur grillar jag då dem här racksen då som jag snackar så varmt om? Det finns enklare kött att grilla men det finns också betydligt svårare. Man vill absolut inte köra över dem och få dem torra men kör du under dem och skär upp dem så sabbar du också rätten. Här gäller det att grilla med känsla eller termometer. Det här köttet har jag grillat många gånger och precis som nötskivor så grillar jag aldrig lammracks med termometer, men det skulle jag rekommendera till dig som är osäker. Med det sagt så vill jag inte skryta upp mig själv som grillare utan bara förmedla att det är ett ganska lättgrillat kött för den som har vana att grilla det. Jag har grillat lammracks på allt från klotgrill, till picnicgrill, till eldstäder och allt däremellan. Lammracks grillas på direktvärme och därför kan alla göra det hemma oavsett vad man innehar för grill, tummen upp för det!

Lammracks 4 port:
  • 1 kg lammracks
  • ½ dl olivolja
  • 3 msk finhackad färsk persilja
  • 3 msk finhackad färsk timjan 
  • 2 pressade vitlöksklyftor
  • salt & peppar
  1. Börja med att hetta upp grillen med direkt grillteknik. Grillen skall vara superhet så snåla inte på kolet eller briketterna. Tempen i locket får gärna segla upp mellan 250 - 300 grader, men har du inget lock så går det också bra, även om det alltid är bättre att grilla med lock...
  2. Hacka örterna och pressa vitlöken. Gnid in det rumstempererade köttet med salt och peppar innan du ringlar över olivolja och smeker in köttet med vitlöken och örterna. 
  3. Grilla nu racksen på direktvärme och var varsam på att flammbildning kan bildas av olivoljan så lämna dem inte ur syne. Men oljan kan inte undvikas efterom vi vill ha den något brända ytan som bränner fast smakerna av vitlök och örter. Vänd köttet med jämna mellanrum och grilla det totalt ca 6 - 8 min beroende på vilken temp du har på grillgallret, är du osäer så plockar du köttet vid en innertemp på ca 52 - 55 grader.
  4. Linda nu in köttet i foliepapper och låt vila i ca 15 min innan du skär upp det mellan varje ben och serverar!



Jag grillar ju inte bara kött här hemma, även om ni ser att jag förutom lammet även grillat rostbiff på denna tallrik, shame on me! Jag grillar alltid massor av grönsaker när jag grillar och vi i familjen försöker att alltid äta en vegetarisk rätt och en fiskrätt i veckan. Sedan har vi en medveten syn på våran konsumtion och äter generellt varierat och mer kyckling på senare tid istället för nötkött. Men jag vill påstå att jag och vi äter väldigt mycket mer grönsaker än genomsnittet, dels för att vi drar ner på kolhydrater och dels för att vi älskar grönsaker, speciellt i grillad form.

Nu när jag pratar om grönsaker och medvetenhet så måste jag slå ett slag för kålen! All kål som finns i överflöd i vårat land och som passar ypperligt till grillat i alla dess former. Ät mer kål gott folk, jag älskar kål och äter det mycket men jag tror inte att gemene man nuförtiden gör det, ät mer av den traditionella och goda svenska kålen uppmanar jag er till idag. Jag har kämpat mycket på hemmaplan för att sälja in det till familjen och det har inte alltid varit lätt men alla är alltid nöjda efter middagen! Underskattat var ordet... Ett tips är att byta ut salladen i burgaren mot fint strimad vitkål så ska du se att det krispar och smakar mycket mer än vanligt, små enkla justeringar som får dig att öppna ögonen för nya grönsaker...

Något annat vi grillar mer och mer är tomat. Jag har inte förstått vitsen med grillad tomat innan men har blivit väldigt förtjust i den på senare tid. Den är god att grilla som den är och det vet säkert dem flesta men den är också enkel att piffa till med lite ost, för ost har ju inte dödat någon så vitt jag vet, eller... Skämt åsido så räcker en grillad tomat toppad med en skiva mozzarella som ett riktigt bra tillbehör på egen hand men funkar såklart ypperligt tillsammans med några andra goda grönsaker i en tillbehörskombination om man vill slå på stort. Ett annat tips är att salta tomaten en aning innan grillningen, det ger lite extra smak till den söta tomaten.

Det var allt jag hade för idag. I morgon packar jag husbilen för några dagars tur och det skall bli riktigt trevligt! Ha det fint så hörs vi efter trippen. /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar