tisdag 12 juli 2016

En vecka i husbilen


Nu är vi hemma och tar det lugnt på våran semester. Vi har också varit ute och flängt en del med husbilen. Det blir ingen långtur i år som förra året men desto fler korta turer är avklarade och inplanerade. Vi har haft mestadels bra väder och haft det hur bra som helst med god mat, sköna dagar och vackra platser.

Här ovan ser ni en fantastisk bild som jag tog över insjön i Furudal där vi tillbringade några dagar tillsammans med vänner. Vi grillade, fiskade och hade det superkul, både vuxna och barn.


En liten stuga i skogen tillsammans med en husbil. Ingen el och inga onödiga fasiliteter, det kan inte bli mer på riktigt! Jag har upptäkt detta med camping på senare år i praktiken men drömt om det desto längre. Frihetskänsla, primitivt och framförallt det lugna sättet att leva och umgås går inte att få på annat sätt i vårat sönderstressade samhälle. Det är litegrann som att resa tillbaka i tiden och vara så som vi en gång varit. Mycket var kanske sämre förr men vissa saker var fan så mycket bättre!


Det blir ju oftast inte så avancerade grillningar när man är ute med husbilen, även om man såklart kan köra lite mer gedigna grillningar när lusten och tiden finns vid längre vistelser på samma ställe. Men man behöver ju inte köra världens super-bbq för att maten skall smaka bra. Grillar man bra råvaror och äter goda tillbehör till så blir det alltid bra ändå! Sedan att maten alltid smakar bättre när man campar och tillagar den ute i det fria är ju inget jag har hittat på, det är fakta.

Här ser ni en vanlig dödlig korvgrillning med massa goda tillbehör, kan tillägga att jag också grillade lite grönsaker men dem fick inte plats på tallriken utan fick avnjutas vid sidan om, grönsaker är viktigt! Jag grillade färska korvar av riktigt bra kvalitet och just färska korvar är bland det godaste jag vet att grilla. Det är en så underbar produkt! För köper du bra korvar är dem perfekt sammansatta med hög kötthalt, god fetthat och bra kryddning. Dem är sedan enkla att grilla på medelhög direktvärme och avnuts när dem är genomgrillade.

Tillbehören är ju lika viktiga som korven för att det ska bli en hel rätt av det hela. Här kan man fläska på med hur mycket grejer som helst egentligen men gärna röror och annat med syrlighet tycker jag är trevligt. Dagen till ära körde jag coleslaw, tzatziki, bearnaisesås, tahini, bönsallad, gröna oliver, kallskuren skinka och grillad zucchini samt majs. Många tillbehör som ni ser men tar man litegrann av varje så blir det lite tapastänk utan att det blir för mycket och allt jag radat upp ovan funkar väldigt bra tillsammans och framförallt väldigt bra till korven!


Här är en trevlig sjönära grill som vi sprang på när vi bodde på främby udde utanför falun i ett par dagar. En liten och trevlig campingplats med fin restaurang och väldigt bra läge för husbilen eller husvagnen.

Visst är det något speciellt med gamla stengrillar och murade sådana? Dem kommer ju tillbaka litegrann nu på senare tid hemma i trädgårdarna men det är annars framförallt den murade pizzaugnen som är det allra hetaste att smälla upp där hemma just nu! I usa är det också stort med att handlägga stengrillar gjorda av marksten som du enkelt bygger upp utan att mura. Man bygger snabbt upp dem genom att stapla stenar omlott, finns massa filmer om detta på youtube.


Ena kvällen i främby så grillade jag på en bringa. Det är en färdig produkt som du kör klart på grillen, likt en färdig pulled-pork. Jättebra campingmat vill jag påstå. Jag skippar dock den medföljande bbq-såsen som oftast är alldeles för sliskig för min smak och penslar istället med vanlig hederlig chilisås som jag tycker är mycket trevligare. Med chilisåsen blir slutresultatet en aning sött och en aning syrligt och inte enbart super-sött som det oftast blir med bbq-såser.

Som ni ser så körs den indirekt i ca 30 min, den skall få fin färg och bli varm rakt igenom. Sedan får den vila ca 15 min innan du transcherar upp köttet i tunna fina skivor.


Spegelblankt och svinkallt! Ja det har inte blivit så mycket badande än iår även om det blivit något enstaka dopp för mig och några fler för ungarna som inte kan känna kyla. Men att doppa fötterna och dra igång en strandgrillning är ju värt ett besök vid vattnet bara det! Vi kan trösta oss med att det är några veckor till som vattnet kommer värmas upp innan det blir kallare igen, så några fler dopp kommer det definitivt att bli...


Fiske i kombination med fotbolls-em är ingen hit! Det kan jag skriva under på efter denna fisketur. Spöt som ni ser i bakgrunden är numera historia...

Det hela började bra med hugg av en fin öring som släppte precis när vi skulle rycka upp den i båten. Vi fick blodad tand med det verkade lugna ner sig med aktivitet i vattnet. Mot slutet kom vi på den briljanta idén att titta på slutskedet av tyskland - italien matchen i mobilen medans vi ror drag. Jag tyckte att jag hade säkrat spöt tillräckligt men en stunds ovaksamhet räckte för att nästa öring rycker med sig hela fiskespöt och gör sedan ett jätteplast vid vattenytan bakom oss. Helvete säger man bara!

Man får hoppas bara att öringen senare lyckades slita sig loss från kroken och inte plågades alltför mycket. Detta är väl det slutliga beviset på att man aldrig varit och heller aldrig kommer bli någon jätte-fiskare, men mysigt är det iaf att vara ute och försöka ibland :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar