måndag 13 mars 2017

I'm back


Oj vad det har hänt mycket sen jag skrev sist, det har gått väldigt lång tid. Sist jag skrev var faktiskt 24 Augusti förra året! Känns som en evighet sedan och ju längre tid det går mellan inläggen desto svårare blir det att skriva dem. Jag har faktiskt börjat skriva på några stycken under tiden men valt att inte publicera dem. Ibland har man perioder när annat är viktigare eller inspirationen helt enkelt inte är där. Vi har här hemma haft en väldigt fullspäckad vinter på många sätt. Dels har vi flyttat från vårat gamla hus från ena sidan stan till ett annat hus på andra sidan stan. Bara det är ingen barnlek och kräver väldigt mycket energi, lägg där till att både jag och min fru Camilla jobbar inom handeln och själva flytten skedde i December! Otroligt tufft, dumt och typiskt mig på nått vis :) Sedan har migrationssituationen verkligen fått oss att slita mentalt som familjehem under samma period. Nu i samband med att det blir ljusare ute och grillarna börjar göra entré i butikerna och ute i trädgårdarna så ger det mig en otrolig energi!

Jag vet att det inte är vår än och att vårtecknen är små men jag känner av dem så mycket, kanske är det för att jag just nu plockar fram grillarna på jobbet men ändå... Det är ju faktiskt snart påsk om man tänker efter och sommartiden är bara ett par veckor bort. Påsken är ju för många då grillpremiären äger rum, när det kan vara riktigt varma, bara och ljusa dagar efter en lång vinter.

Jag grillar ju året om som ni vet men det är klart att jag också hellre grillar när det är fint, ljust och varmt ute även om jag också kan gå igång på att stå ute med täckjacka och pannlampa i minusgrader, det är nått visst med det också.. Lustigt nog så är bilden ovan tagen på självaste julafton faktiskt, även om man inte kan tro det med solljus och trorrt gräs. Med det sagt så är det aldrig värt att övervintra grillen, för även om man inte gillar att grilla i vinterförhållanden så är det många dagar vintertid som verkligen inbjuder till grillning i vårat ojämna vinterklimat!


Även om jag inte bloggat på en tid så har jag såklart varit aktiv på Instagram, Facebook & Twitter. Här har vi en bild som jag lade upp idag när jag fick lite feeling och brassade Ratatouille på stekbordet, grillade kycklingfilé & halstrad lax på klotgrillen. Mat måste ätas varje dag och det skall lagas med kärlek så ofta det hinns!


Nu när grillsäsongen står för dörren så kan jag garantera att inläggen kommer att komma tätare, vilket kanske inte är så vågat sagt. Men jag vill ändå avsluta med en riktigt fin bild som jag tog för ett tag sedan på rökta/gratinerade musslor. Jag pratar ofta med människor både på jobbet och privat och får ofta frågan vad jag helst grillar eller vad som är godast att grilla/röka? Å jag vet inte, för den frågan är så svår att svara på för det finns ju så mycket gott, MEN!.. Om jag skulle rekommendera något till gemene man att prova för att få upp intresset kring framförallt rökning så handlar det om skaldjur! Jag har goda, bra och enkla recept på rökning av tex räkor och musslor här på bloggen, klicka bara in på receptsidan för att hitta dessa och våga prova!

Våga prova! För att dem flesta jag rekommenderat detta till säger att.. "jag har aldrig ätit musslor...tror jag..eller jo kanske på pizza??..eller på burk??". Neej det är inte samma sak. Jag brukar göra just musslor ibland när vi har gäster för att visa att det är just så gott, vackert och enkelt som det faktiskt är! Ett litet tips från mig idag är att ät mer fisk och skaldjur, dem tar till sig röksmaken otroligt bra! :)

Jag bjöd över brorsan en gång på fotbollskväll. Jag rökte två nät med blåmusslor och det var våran middag kombinerat med "snacks" till ölen. Perkfekt!, nyttig mat och inget onödigt snacks till den matchen, det fick ölen stå för...  Ha det fint. /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar