söndag 7 maj 2017

Rökt majskyckling


I senaste inlägget så beskrev jag hur man tänder upp sin kamadogrill för både grillning och rökning. Här har ni min första rätt som jag tillagade på kamadogrillen. Den är alltså upptänd precis som jag beskrev i förra inlägget och läser ni detta i efterhand så har ni det inlägget här, tända din big landmann. I detta inlägg ska jag presentera vad jag rökte i min första rökning och ge er ett enkelt och gott recept på detta! Vi äter mycket kyckling här hemma och jag vågar kalla mig en expert på att grilla kyckling. Vi lagar aldrig kyckling inne i köket utan det skall göras på grillen, oavsett väder och årstid. Det av den enkla anledningen att det inte går att tillaga kyckling lika bra på nått annat sätt än att grilla eller röka den...


Jag ska hålla tillbaka lite så det inte låter löjligt när jag beskriver grillens egenskaper men jag är så imponerad, jag kommer att laga så mycket god mat på denna grill! Effekten är helt otrolig iom den täta konstruktionen och det självdrag som bildas då hela grillen blir varm och skapar ett drag i grillen. Kolet värmer grillen, när grillen sedan är varm och man ställer ner ventilerna för att pricka en tempratur så hjälper grillens värme till att stötta kolet. På så vis kan kolet drivas på mindre luft än en vanlig grill och mindre kol förbrukas. Symbios licksom :) Nä jag är sjukt impad efter första rökningen och det skall bli kul att grilla vidare med den här.

Ni ser också på bilden att jag köpt en iGrill2. Det är den senaste versionen som är tillverkad av Weber, dem har ju köpt upp iGrill och skall utveckla den och även integrera den i sina premiumgrillar. Bra initiativ av Weber som för övrigt har det väldigt tungt på marknaden just nu i Europa. Weber har ju haft växtvärk i många år nu och det har tyvärr för deras del blivit ett bakslag just iår. Många stora kedjor väljer att bojkotta dem, samtidigt som Weber själva ställer stora krav på sina återförsäljare. I det långa loppet så tror jag detta kan vara bra för Weber, så jag ger dem en liten tummen upp iaf även om jag bara spekulerar. Dem har alltid varit ett premium-märke inom grillar, men har dem senaste åren tummat på kvaliteten för att möta den stora efterfrågan utan att riktigt klara av det fullt ut. Nu tar dem inte bara ett utan flera steg tillbaka och satsar återigen på kvaliteten som jag förstår det och drar ner på kvantiteten, så vi får se vart det leder... Jag har bara använt min iGrill2 ett par gånger men kommer att ge den ett eget inlägg framöver när jag bemästrat den fullt ut, så håll tillgodo...


Nu kommer vi till själva majskycklingen då.

Rökt majskyckling, 3 st kycklingar (6 - 8 port):

  • 3 st färska majskycklingar
  • 3 tsk salt
  • 1 tsk vitpeppar
  • 1 tsk cayenn
  • 2 tsk gul curry
  • 3 tsk kebabkrydda
  • 2 tsk spiskummin
  • 2 tsk vitlökspulver
  • 2 msk paprikapulver
  • valfri glaze eller chilisås
  • spetspaprika
  • blandade chilifrukter
  1. Tänd upp kamadon med mycket kol, ca 1,5 - 2 kg. Blanda ner rökflis bland kolet, jag använde äpple och körsbär. Placera även ut lite chunks på toppen om så önskas, jag använde körsbärs-chunks. Tänd på kolet på 2 - 3 punkter. Lägg i deflektorplattan, stäng locket och öppna ventilerna max. Låt gå så tills du når ca 20 grader över önskad röktemp, dvs ca 120 grader. Vrid ner ventilerna tills du ser att värmen stabiliserar sig på 100 grader. 
  2. Blanda nu en "rubb" av alla kryddorna i receptet. Smek in kycklingarna med rubben och placera dem sedan på grillen. Rök nu kycklingarna en timme enbart med rubb. Sedan kan du pensla med glaze en gång i timmen. Vill du ha kraftig röksmak så låter du kycklingen ligga som den är hela rökningen, annars kan du linda in den i folie under dem sista två timmarna. Totalt tog tillagningen ca 5 tim för mig. 
  3. Jag lade även på lite spetspaprika och chilipeppar som fick rökas med. Det återger smak till kycklingen under själva rökningen och kan också ätas som tillbehör när det är klart. Man kan annars hacka ner dem och göra god sås, dressing eller chipotle på dem efter rökningen. 
  4. När kycklingen når en innertemp på ca 72 - 75 grader så är den klar. Nu kan du servera den som den är men jag valde att plocka av kycklingen och plocka bort deflektorplattan för att snabbt bränna av kycklingen litegrann. Detta för att få en god grillad krispig skorpa på skinnet. 



Här ser ni hur kycklingarna får sin sista bränna innan det är dags att servera! Det är bara att plocka bort deflektorplattan och öppna upp ventilera några minuter så ser man hur termometern stadigt vandrar uppåt. Riktigt häftig grill att snabbt kunna ställa om från rökning till grillning utan att behöva göra någonting åt kolet...

Har ni planer på att skaffa en kamadogrill men inte riktigt bestämmt er så kan jag bara säga kör! Ni kommer inte att ångra er :)


När man rökt såhär god kyckling med mycket smak både på och i så behöver man inte så mycket avancerade tillbehör. Vi åt som ni ser med lite sallad toppad med olivolja och vinäger, samt sparris. Vi hade även en mild cremefraicheröra vid sidan om som man kan dippa i. Allt i sin enkelhet där kycklingen står i fokus.

Nu tackar jag för mig idag och återkommer inom kort med fler grillningar. I nästa inlägg kommer jag skriva om den rökta högreven som jag gjorde häromdagen. Ganska komplicerat kött som lätt kan bli pannkaka men gör man det på rätt sätt så blir det fantastiskt gott med kraftig köttsmak! Mer om det i nästa inlägg...

Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar