torsdag 8 juni 2017

Kycklinggryta på stekbordet


Idag vill jag uppmana alla som älskar att grilla att inte enbart stirra sig blinda på själva "grillen"! I dagsläget så är utbudet större än nånsin och då pratar jag inte bara om grillar och stekbord. Det finns ju en hel uppsjö av speciella konceptgrillar, kaminer och smokers nuförtiden. Det är så kul att spåna runt på nätet där man hittar så mycket nytt och roligt. Det senaste jag stött på verkar vara vad man kallar en "mexikansk grill". Det är en öppen grill med kåpa, likt en klassisk svensk murad grill fast aningen mer inkåpad och med en enhet i mitten som liknar "raketspisen" som ni kan söka upp på Instagram om ni inte vet hur den ser ut. Där eldar man med ved och när veden brunnit ner till glöd så skrapar man ut den till en glödbädd i botten åt båda sidor där man grillar maten. Svårt att förklara bättre men väldigt rolig sätt att laga mat med ved.

Kolla upp Raketspisen förresten, finns att beställa svensktillverkad. Jag är bra sugen på den men vet inte vart jag skulle kunna ha den eller hur ofta jag skulle använda den, men tuff är den! Om vi ska snacka lite mer om vad jag är sugen på att införskaffa då... Jag är faktiskt väldigt sugen på att skaffa en eldstad. Då en inkapslad eldstad som inte riskerar att skjuta gnistor till höger och vänster när man sitter ute på sommarkvällen, typ en "Landmann Fireball". Jag är även sugen eller snarare tvungen att skaffa en gasolvärmare nu när vi flyttat och har en öppen altan istället för en inglasad. Att ha en öppen altan i Sverige är ju skönt på dagarna men inte så skönt på kvällarna så det kommer definitivt att införskaffas.

Sen har jag ju tjatat länge om att det börjar bli dags att skaffa en ny gasolgrill. Jag har ju en som fungerar men som har hängt med länge och börjar ha gjort sitt. Jag får nog klara mig iår men nästa år är det dags. Det är svårt att välja gasolgrill men just nu lutar det mest åt antingen "Broil King Baron" eller "Landmann Triton". Då kanske många undrar varför jag gillar just dem? Jo mest för att du får mycket grill för pengarna när du köper dem och du vet vad du får! Köper du en Weber med samma prestanda som en Broil King Baron så får du pyttsa ut bra många tusenlappar extra till ingen nytta, båda är av samma kvalitet. Sen finns det Napoleon, rössle och massor av andra märken som är väldigt bra men jag gillar verkligen Broil King Baron och Landmann Triton. Både designen, funktionen, storleken och prisvärdheten. Vi får se vad det blir och det hinner hända mycket på vägen så det kanske blir något helt annat i slutändan, kanske står här med en fet Weber Summit tillslut ändå och säger att det är det bästa köpet jag gjort :)

Mycket ändrar sig med tiden och så även vi...


Men här lagade jag maten ute på kolstålspannan som jag har på en gasoldriven ställning. Den är grym på att laga grytor, wok, burgare, kött och ja, massa annat på. Du får upp en grym hetta om du vill och kan vrida ner till den temp du vill, samtidigt som du aldrig behöver kompromissa med ytan då allt får plats. Varför krångla och göra en stor gryta inne i köket som kokar över och spiller när man kan ta ut svängarna ute i trädgården och verkligen gå all-in?!

Kycklinggryta 8 port:
  • 1600 g kycklingfilé
  • 10 st färska champinjoner
  • 2 gula lökar
  • 2 röda lökar
  • 4 vitlöksklyftor
  • 2 konserver vattenkastanjer
  • 2 konserver bambuskott
  • 2 konserver typ böngroddar
  • 1 msk  gul curry
  • ½ msk gurkmeja
  • 1 msk paprikapulver
  • ½ msk salt
  • ½ msk svartpeppar
  • 1 liter vatten
  • 2 msk konc kycklingfond
  • 1 msk konc kalvfond 
  • 500 g cashew masala (axfood)
  • 200 g ajvar relish mild
  • 150 g philadelphia
  • 2 dl grädde
  • 2 msk kycklingkrydda av valfri sort eller egen kryddblandning 
  • 2 paket sjögräsnudlar
  • rapsolja
  1. Börja med att preppa alla grönsaker, kyckling och tillbehör innan tillagning så att det bara är att "laga" när du väl står ute framför stekbordet. Hacka allting grovt och lägg fram allt i ungefärlig ordning för tillagning för att göra det enkelt senare. 
  2. Hetta sedan upp stekbordet, woken eller den stora grytan på spisen med rapsolja i botten. Det skall vara riktigt hett! 
  3. Nu tänker vi steka, koka, pluttra... Precis i den ordningen. Vi börjar med att steka på kyckling och grönt för att skapa fin yta, samt att dra ur dem vätska. Här kryddar jag samtidigt.
  4. Dags att koka och då går jag på med vatten, fond, masala och ajvar. Nu får det koka ihop 10 - 15 min. 
  5. Nu är det dags att pluttra. Då slår jag på philadelphia, grädde och sjögräsnudlar. Låt stå och pluttra i ytterligare 10 - 15 min samtidigt som du smakar upp hela härligheten med ytterligare ingredienser och kryddor. Klart för servering! 


Jag serverade denna goda gryta tillsammans med en färsk och krispig romansallad som ni ser, men delar av familjen åt det tillsammans med ris som såklart också passar ypperligt. Man kan också äta den precis som den är eftersom den är matig och full med grönt och nudlar. Det är bara att välja och vraka med tillbehör men en sån här rätt står stadigt på egna ben!

Det var det jag hade för dagen. Tack och god natt! /Jimps 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar