torsdag 15 juni 2017

Vegetarisk paj på grillen!

Mycket av det goda ska det vara, dvs mycket fyllning! 

Vegetariskt är kanske inte det första man tänker på när man skall grilla. Grillning är ju väldigt mycket förknippat med kött av alla dess slag. Grillning är iof också väldigt förknippat med grönsaker men att gå så långt som vegetariskt tror jag inte så många gör. Det är sällan jag gör det också men det är skoj och nyttigt att göra det ibland. Den här rätten föll ut helt fantastiskt måste jag säga utan att det låter allt för skrytigt. Härlig smak och perfekt och smakfull pajdeg för min smak. Jag gör en "lowcarb" deg som jag blandar själv på bla mandelmjöl och kokosnötsmjöl samt lite andra grejer, receptet kommer längre ner i inlägget. Den degen är såklart nyttigare än vanlig men ger också mer mättnad och lite mer kaksmak om ni fattar vad jag menar, testa så får ni se. Fyllningen sedan är fet och god, med smak av lök, tomat, broccoli, basilika och ädelost.

Varför ska man göra en paj på grillen då? Ja varför inte säger jag genast. Varför ska man tex grädda en pizza på grillen eller varför inte i en vedeldad stenugn är egentligen samma sak där, jag tycker att all mat blir godare om den lagas i fria luften, med en levande glöd eller eld och i bra konstruerade grillar, ugnar eller kärl. Det är ju den tråkiga elspisen som är kompromissen, ändå måste man försvara sig mot den ständigt när man lagar mat på grillen. Det är fanimej sjukt konstigt!

Jag körde med kamadogrillen idag och den är optimal att baka med. Med grillens grymma egenskaper i tempraturhållning och med deflektorplattan som gör att pajerna lagas indirekt och inte utsätts för någon direktvärme alls. Grillen har också dubbla galler så jag får plats med många pajer om jag vill. Jag körde en stor paj i våran gamla keramikform och sedan gjorde jag två mindre i folieformar. Jag har inte gjort paj så ofta i folieform med blev överaskad över hur bra dem blev! Smidigt också att ha att göra med folieform så det blir garanterat fler gånger...

Pajerna innan dem går på grillen. 30 - 40 min senare är det dags att hugga in!

Nu är det bara en vecka kvar till Midsommar också! Så varför inte bjuda nära och kära på en hemmagrillad paj på smörgåsbordet? ;)  Det kommer garanterat att imponera på allihop och ingen kommer bli besviken på smaken, I promise...

Själv har jag inte riktigt planerat Midsommar än utan det får gro några dagar till men jag tycker att det måste finnas något grillat på bordet även om jag vet att många äter traditionellt svenskt så är det ett måste. Sen att man många gånger får kämpa i blåst, regn och kyla, det är en annan sak och det hör till på nått vis :)

Vegetarisk paj 8 port (dubbel sats):
Pajdeg
  • 4 dl mandelmjöl
  • 2 dl kokosnötsmjöl
  • 4 dl pofiber
  • 2 msk fiberhusk
  • 3 krm salt
  • 200 g philadelphiaost
  • 200 g smör
Börja med att blanda alla torra ingredienser. Smält sedan smör och philadelphia i kastrull och blanda ner i dem torra ingredienserna till en smet. Låt stå och svalna/svälla ett tag innan du trycker ut degen i två stora eller fyra små smorda pajformar. Förgrädda nu bottnarna i 20 min på 200 grader innan fyllningen läggs på. 
Fyllning
  • 4 st rödlökar
  • 4 st tomater
  • 2 st broccoli
  • smör 
  • ca 20 st färska basilikablad
Skiva löken, tomaterna och skär upp broccolin i mindre buketter. Förstek var och en för sig i smör så att dem mjuknar och lämnar av dig den mesta vätskan, samt börjar ta lite färg. Tag av dem och fördela ut dem i dem båda pajerna. Ringla över lite färska basilikablad också.
Topping
  • 6 dl riven prästost
  • 6 dl creme fraiche
  • 200 g ädelost
  • 3 ägg
  • 3 tsk oregano
  • salt & peppar
  • 2 dl extra riven prästost
Blanda ihop alla ingredienserna förutom den sista extra osten till en stanning. Häll stanningen över pajerna så att det täcker så mycket som möjligt. Toppa sedan med ett lätt täcke av den extra osten för att få en fin liten skorpa på pajen. 
Grädda nu indirekt på grillen eller i ugnen på 200 grader i 30 - 40 min eller tills pajen fått fin färg. Låt sedan stå framme på matbordet och vila 15 - 20 min innan den skärs upp och serveras. Garnera med några basilikablad och oregano. Njuut! Sjukt gott ;)

Se så vackert! Bara detta är väl svar nog på frågan varför man gräddar pajerna på grillen istället för i den skittråkiga elspisen? Man äter ju med alla sinnen och med ett förspel som detta så är hälften redan vunnet.

Ha det fint allesammans! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar